Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Friday, June 18, 2010

Profesional

Tadi saya singgah ke sebuah blog yang selalu saya singgah.
Dia bercerita tentang sebuah kumpulan yang baginya adalah artis profesional.
Itu pendapat beliau, dan saya terima.
Lagipun bukan saya nak pertikaikan keprofesional artis itu!

Saya tertarik dengan perkataan 'Profesional' yang digunakan beliau!
Apa yang saya nak kongsi ini adalah sikap profesional kita di dalam kerja.
Pada keadaan-keadaan tertentu (saya ulangi- keadaan² tertentu), saya tidak bersetuju bila seseorang itu mengatakan

"Aku profesional dalam kerja"
"Masalah peribadi dan kerja takkan bercampur. Saya seorang yang profesional"

Jujurnya, saya merasakan saya bukanlah seorang yang profesional namun saya mencuba untuk menjadi seperti itu.

Lantaran kita manusia biasa, bolehkan kita tidak mencampurkan urusan kerja dan hal peribadi?

Contohnya, jika anak sakit dan saya datang bekerja. Bolehkan tumpuan sepenuhnya saya berikan pada kerja jika malam tadi saya tidak cukup rehat?

Jika ada masalah antara suami isteri, bolehkan kita bekerja tanpa memikirkan hal yang terjadi?

Jika kita mengalami masalah kewangan, bolehkan kita terus berkerja dengan penuh profesional tanpa sedikit pun terganggu?

Jika suami/isteri yang mengongkong pergerakan pekerjaan kita seperti
balik mesti ontime, takboleh hadir kursus/miting berkaitan kerja,
bolehkan kita menjadi seorang yang profesional?

Banyak lagi keadaan² lain sebenarnya. Situasi di atas adalah yang terlintas difikiran saya sekarang berdasarkan pengalaman dan pemerhatian.

Pada saya, jika hal peribadi anda berjalan lancar seperti rumahtangga aman harmoni, kesihatan yang baik,
pengurusan kewangan berjalan lancar (walaupun tidak kaya) atau pasangan yang memahami,
barulah tumpuan sepenuhnya dapat diberikan pada kerja.
Jika tumpuan sepenuhnya ada pada kerja (waktu kerja)
maka
baru itu kita dikatakan profesional.

Saya tidak bersetuju jika banyak hal kerja kelam kabut, cuma satu perkara dapat diuruskan dengan baik, maka terus melabelkan diri sebagai profesional!

Menjadi profesional pada saya apabila anda dapat memberikan prestasi yang terbaik sepanjang anda berkhidmat di dalam profesion tersebut!
Kalau hal kerja dibawa balik ke rumah, pada saya itu juga kurang profesional kerana
kalau anda 'pro'fesional, segala urusan dapat diselesaikan dalam
waktu kerja kan?

Pada saya, sesudah pencen nanti baru saya boleh menilai samaada saya ni seorang
yang profesional atau tidak!?
Saya hanya insan biasa - bukan robot! Mana bisa saya menjadi se'perfect' atau profesional.
Bekerja tanpa langsung mencampuradukan hal peribadi (walaupun sedikit)
Jika anda begitu, saya rasa anda adalah seorang
DORAEMON :P

hehehehe


p/s : ini pendapat peribadi saya!itu baru hal peribadi, blom lagi campur time kerja ber'facebook', berblog, ber'chatting' hehehehe...SMI

No comments:

Related Posts with Thumbnails