Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Tuesday, December 28, 2010

Kisah toto dan kari kepala ikan

Waahhh..tajuk entry? Apa kena gamaknya toto dengan kari kepala ikan tu?

Mai saya story pasai borong toto dulu..hokeh! Pada suatu hari (eceh!macam faaqihah punya style pulak). Al kisah, family saya dari Kedah nak datang. Mai pulak bukan sorang dua. Penuh kereta baru, paklong a.k.a abang saya meng-hangkutnya. Semua. Cukup. Complete, macam dalam gambar keluarga saya tu. Rumah saya pulak ada satu katil queen size untuk tetamu. Katil bujang kat bilik bawah dah buat tempat letak baju. Toto yang sedia ada dah lunyai digunakan seisi keluarga. Mau tak mau, saya terpaksa la buat sesi borong toto. Bantal pulak order dengan jiran sebelah rumah saya yang kebetulan adiknya ada bekerja kat kilang buat bantal dan tilam kat Kota Tinggi. Ok lah tu.

Mujur kat sini ada Kedai Borong Sakan. Memang saya borong la kat sana. Kedai Borong Sakan ni milik orang melayu tau. Mula Borong Sakan ni kat Kuala Kangsar. Dulu mak sedara saya ada kat sana, dia la yang dok cerita pasai Kedai Borang Sakan yang harganya ala-ala Padang Besar. Tak payah jauh² nak travel ke Padang Besar sebab barang yang ada kat Kedai Borong Sakan ni sama dengan yanga ada kat Padang Besaq nun! 3 biji toto saya angkut. 1 nak hantaq kat rumah pengasuh buat lapik baby yang dah pandai guling². Chuppp!! Borong sakan ni dah ada 63 cawangan!

Ok, back to the story!
Dedezupp saya memborong. Time saya pi memborong tu, stok baru sampai kat kedai. Tak masuk rak lagi. Syokla saya memilih. Tapi sesak sebab penuh dengan barang yang berteraboq. Ambik yang mana berkenan terus bayaq. Sebab nak bergegas ke market pulak nak beli barang² nak masak.

Hasil borongan.


Angkut barang masuk kereta, terus ke KipMart. Market canggih kat sini. Mak abah saya suka sangat dengan KipMart ni sebab katanya sayur² kat situ segar². Abah saya pulak, suka jalan² cucui mata kat situ! KipMart ni memang best, sebab ada jual segala² dari ikan sehinggalah ke pakaian, perabot, alat letrik dan macam² lagi. Senang kata, siap duit saja la!

Awal pagi saya call adik, dia kata dah sampai kat Kajang. Mak aiii..baru pukul 830 dah sampai Kajang. Mau sampai tengahari...harus makngah kena masak lunch kan..kesian sedara mara mai, jamu makan kat kedai. Bukannya selalu depa mai pun....tak pa la....makngah masak la! Menu? Terus..toinggg!!!! Kari kepala ikan!Sayur, sambal belacan, ikan goreng!

Shopping secepat mungkin. Ikan kembung sekilo. Kepala ikan kaca (kata budak jual tu) 2 ketul. sayur²an, cili dan buah limau kecik² 4 bungkus. Terus balik, tukar baju, mula aktiviti memasak. Dapur pulak buat hal. Sebelah lagi rosak!!! Tak mau menyala. Nasib baik abang saya bagitau depa stop makan kat Pagoh. Bawak bekal katanya. Saya pun slow la balik. Kari ni untuk makan malam la kekdahnya!

Kari yang tengah menggelagak!

Siap memasak, tunggu depa sampai. Dalam pukul 3 rombongan abang saya pun sampai. Alhamdulillah.....masuk sat dalam rumah, abah saya teruih sound suruh pi ambik anak-anak kat rumah pengasuh. hahahahahah..rindu kat cucu la tu!

Oklah..nanti sambung cerita lain pulak! letih jari la menaip panjang² ni. Selalu taip sikit saja. Saja test sebab lepas ni kat rumah dah nak ada streamyx...hahahaha..harus la karangan kena panjang² kan! lol!

2 comments:

Softtouch [Hanim] said...

sy tau kedai sakan tu...umah PIL sy kan kat Kuala..kalu balik sana mesti singgah sakan..mmg murah...

sedapnya kari tu...mmg penuh lah umah cik kiyah yer..

Sebuah Perjalanan said...

Salam ziarah di tahun baru!

Related Posts with Thumbnails