Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Tuesday, April 26, 2011

Abang cirit birit

Minggu lepas ibu gastrik. Muntah dan cirit birit.
Dalam minggu yang sama, anak-anak ibu pun turut tak sihat.
Mula dengan kakak yang muntah dan esoknya demam.
Selesai kakak, abang pun selsema juga.
Abang kalau selsema, kahaknya kembali meyerang dan akan terus mengakibatkan
dia muntah-muntah dan batuk.
Esoknya adik pun berjangkit selsema.
Bayangkan, dalam ibu yang lemah akibat cirit birit dan muntah,
ibu kena jaga anak-anak yang turut tak sihat.
Sebab tu la minggu lepas, 3 hari ibu cuti!

Lepas abang berkahak dan selsema, dia pun cirit birit.
Mula ibu ok lagi sebab ingatkan depa 'tukaq bulan' kata orang tua-tua.
2 hari cirit. Berak air. Toto berganti-ganti basuh.
Asal berak, terus lencun!
Masuk hari ke 3, berak-beraknya dah kurang. Tapi abang nampak lemah.
Baring saja. Buat tepuk amai-amai pun ala-ala saja.
Dengar ibu nyanyi 'tepuk amai-amai', terus tepuk tangan tapi lesu saja nampaknya.
Ahad, lepas majlis konvo ibu bawa abang ke Hospital Waqaf.
Mama yang dah cuak-cuak tengok keadaan abang, call suruh bawak abang ke klinik.

Turn abang jumpa doktor, terus ibu kena marah.
"Apasal dah 4 hari baru bawa?"
Alamak!
Terpaksala ibu bercerita yang semalam dia dah tak berak sangat,2 kali saja.
Tapi dia nampak lemah. Hari ni pun 2 kali saja dia berak.
Tapi sebab masih lemah, tu yang ibu bawa dia ke klinik.
"Tak kira. lain kali kalau berak-berak air, kena bawa terus jumpa doktor.
Baby bukan macam orang dewasa."
Iyer lah. Ibu akur lah! Memang ibu salah!
uhuk!

Doktor cadangkan ibu tukar susu baby buat sementara waktu.
Dia bagi 2 pek susu sampel. Lebihnya ibu beli sendiri (ingat nak bagi setin!)
Doktor bagi ORS, ubat cirit birit dan ubat selsema.
Dengan pesanan, kalau masih tak berubah, esok bawa ke sini lagi!
Baik tuan doktor!

Bershopping pulak ibu susu baby!
900g = RM62 hengget!
Parakkkk....tapi sebab anak..redha segalanya...


Balik rumah, ibu bancuh ORS. Bagi abang makan ubat cirit-birit.
Petang abang muntah juga. Berak dah tak dak.
Tapi nampak ok sikit.
Ibu banyak bagi dia minum ORS.
Susu, ibu bancuh cair (2 scoops) dan bagi sikit-sikit saja sebab tak nak abang muntah.
Lendir kat tekak dia tu yang sebabkan apa abang makan akan muntah.
Kesian anak ibu. Dah nampak kurus. Harap lepas ni, abang chubby balik ok!

Oklah..dipersembahkan duta Isomil yang dah slim!
Mata nampak buntang!


4 comments:

Ms.Lilies said...

alahai...
take care c.kiah...
hrp anak2 ko pun sihat...
isomil mmg tercekik bayonya kan...aku beli setin hr tu masa ayra berak2

noora said...

siannya baby abg..cpt2 sembuh ye..ibu sabar yekk...

Zakiyah Zainon said...

mimi: setin ni saja kot...dah baik nanti minum susu murah balik hehehehe





syikin: dah sembuh alhamdulillah...;)

Nurul said...

tuh la. Kalo baby berak2 memang takleh nak tunggu. Kitorg dulu pernah gak kena tegur, si Along masa baby demam, muntah2 n berak. Pergi kecemasan kena tegur dengan dr. Takut baby kering. Sejak tuh, bila nampak muntah2, berak air jer terus cepat2 gi spital..huhu..semoga cepat sihat sefamili yer

Related Posts with Thumbnails