Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Friday, April 29, 2011

Siri drama swasta - Part 1

ya..ibu nak gunakan blog ibu ni nak luahkan perasaan.
Ibu tak pasti perasaan ibu ketika ini apa.
Adakah ibu marah? Ibu sedih?
Yang pasti ibu tak gembira.
Atau mungkin lebih tepat, ibu sedang berasa sangat keciwa!
Ya..keciwa lebih tepat rasanya.

Biarlah ibu ceritakan dari mula.
Sapa yang nak baca silakan. sapa yang tak nak baca pun ibu tak kisah.
Ibu nak juga catatkannya di sini sebagai sejarah!

Ibu mula bekerja di kolej komuniti sejak Jun 2002.
Dulu ibu di sebuah kolej komuniti di utara Semenanjung Malaysia.
Lepas berkahwin, dek kerana cinta, ibu kembara!
Permohonan pindah ibu ke Pasir Gudang diterima. Bermulalah episod baru ibu di sini.
Di sini ibu kenal akwan-kawan baru. Ada jugak kawan yang dah lama ibu kenal.
Mulanya ibu sangat gembira sebab ada juga yang ibu kenal di sini.
Tapi jangkaan ibu meleset. Sekejap saja gembiranya.
Bila kita bekerjasama, baru kita akan kenal seseorang itu dengan lebih.

Di kolej baru, ibu diterima dengan baik.
Bos ibu yang pertama di sini, menerima ibu dan nampak memberikan kepercayaan pada ibu.
Ibu kadang-kadnag betah juga dengan arahan yang tak kena gaya, tapi akhirnya mengikut juga.

Ibu sungguh tak sangka bila bos lama ibu melantik ibu menjadi orang kedua penting di kolej.
Ibu pun tak yakin yang ibu boleh memimpin dengan begitu baik.
Macamana ibu nak jadi seorang ketua.
Mujur ada cadangan lain,
Wizni setuju menjadi KJ dan ibu menggantikannya menguruskan hal kemasukan pelajar.
Beberapa kali struktur pengurusan dirombak, selepas kedatangan bos baru,
ibu masih diberi kepercayaan untuk menjadi pegawai kanan.
Ibu tak suka sebenarnya! Bukan naik gaji pun.
Tapi bila diberi kepercayaan ibu terima dan cuba menjalankan tanggungjawab itu.

Ibu juga manusia biasa.
Entah macamana, ibu berselisih faham dengan seorang kawan, F.
Entah apa yang tak kena, F begitu marah sekali dengan ibu.
Kalau mengikut apa yang ibu kenal pasti puncanya, ianya bermula ibu bertanyakan tentang K.
Ini yang ibu kenal pasti laa...sebab ibu pun tak pasti sebab utamanya!

Dialognya lebih kurang macam ni laa...

"Kenapa K nampak seperti mengelak kerja akhir2 ini", tanya ibu.
"Kau jangan senang-senang nak tuduh orang tak buat kerja" - terus F melenting.
"Eh...aku tanya? bukan aku tuduh" ibu masih bernada biasa.
"Dia ada masalah".
"Yaka...apa masalah dia, ceritala..baru boleh faham" - ibu meminta.
F pun bercerita. Akhir ceritanya dia masih marahkan ibu kerana menuduh K.
"Yang kau nak emo ni pasai apa? Aku tanya. Kalau dah macam tu cerita nya ok laa.."
Ibu pun mula nak sentap jugak la.
Terus dia melenting lagi
"terima kasih che kiyah..terima kasih"- dengan nada bergetar menahan marah.
Lah..pompuan ni! Mungkin datang bulan kot!
"sudah lah F...ko blah la..." ibu pun mula la nak jadi rockers!
Beberapa staff yang ada bersama ibu turut terpinga-pinga.

Kemudian, timbul beberapa lagi siri kisah yang ibu pun dah lupa.
Disebabkan ibu ni jenis yang suka bersemuka kalau ada masalah, ibu memanggil F bersemuka.
Dia cuba mengelak pada mulanya.
Tapi ibu kata, ini soal kerja dan mesti diselesaikan segera.
F sudi juga bersemuka walaupun dia nampak sangat nak mengelak.

"F..aku nak tanya ni...aku ada buat salah ka?" ibu memulakan bicara.
"Kau jangan tanya aku, patutnya ko tahu apa salah kau pada aku" - ayat F, sungguh berbahasa.
"Ok, sekarang aku tak tau apa salah aku. Bagitau la" kata ibu.
F pun bertanya "sapa yang bagitau KJ dan pengarah pasai ..... (ibu pun lupa pasai apa)?
"Demi Allah..aku tak pernah pun mengadu apa-apa kat pengarah atau KJ"

Oh!!rupanya, dia menuduh ibu mengadu hal kat pengarah dan KJ.
Ibu pun dah lupa kes apa, tapi ibu memang bukan jenis mengadu pada boss.
Paling-paling pun, ibu akan bercakap pada kawan-kawan makan ibu saja.
Mungkin dia ingat ibu yang mengadu sebab dia nampak ibu rapat dengan pengarah dan kenal dia sebelum dia jadi boss ibu lagi dan ibu memang mesra dengan KJ.

Disebabkan F yang macam tak boleh nak jelaskan apa salah ibu padanya,
ibu pun kata lebih kurang macam ni.

"Okla F..kalau aku ada buat salah..aku mintak maaf. Kalau ada perkara yang aku buat tak sedaq..aku minta maaf sangat-sangat."
Ibu pun pegang bahu dia untuk lebih comfort (pada ibu la)
"Tolong jangan body contact aku", sambil dia mengelakkan bahunya dari di pegang ibu.
Fuhhh!!!! berderau darah ibu. Drama pulak!

"F..aku kenai kau dari maktab lagi. Kau budak baik. memang aku jahat tapi aku tak kacau orang yang baik macam kau ni", ibu masih bersuara.
Ibu pun dah lupa apa yang ibu cakap, tapi alih-alih F berdialog macam ni..
"biar la aku yang jahat, biarlah aku yang dipandang hina, biarlah nampak korang saja yang buat kerja, aku tak kisah", sambil menangis dan
terus berlari meninggalkan ibu yang masih cuba nak selesaikan masalah.
Jadi, masalah tak selesaikan kalau salah seorang bersikap macam tu?

Ok la..later ibu sambung!

5 comments:

Huszaini said...

eee.... menarik drama nih.. nak lagi! hehehe

mama syg said...

mama tau sape watak F tu...ahaksss..depan mama pun dia pernah mengeletarr gak...bbrrrrrrrr...
klakar2...

Zakiyah Zainon said...

hahahaha...suka gosip juga naa...
kena fokus nak mengarang ni...mata dok tgk tv..kate ngan william dan sampai..

Ms.Lilies said...

ni la ek kisah ko kabo hr tu..
cer sambung cite lg beb

Softtouch [Hanim] said...

masalah tmpat kerja mcm ni sellau jadi..hal salah faham..mcm2kan kwn nie...sabar jelah cik kiyah

Related Posts with Thumbnails