Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Friday, August 5, 2011

Sahur pagi ini

Assalam....
Petang semalam masa kat opis, tetiba lidah ibu terasa macam nak makan mee siam. Selalunya, kalau balik Singapore, nenek suka beli mee siam buat sarapan. Dulu ibu memang tak gemar. Tengok ke rupanya saja ibu langsung tak berahi nak menikmatinya. Makan pun kena rasa berahi ka? Of course la kan...kalau idak makan tu tak rasa nikmatnya. Bila terasa nak sangat, suka sangat baru la kita akan menikmati setiap suapan tu...eceh!!

Masa dulu-dulu bila nenek offer mee siam, ibu menolak saja. Nenek kata rasa dulu, sedap tapi ibu buat 'derk' saja. Lagipun time tu ibu mengandungkan kakak kot. Apa saja makanan memang ibu tak layan, dok layan mabuk pening saja!

Bila dah pindah ke Johor dan selalu ke sana, ibu akhirnya mula menerima pelawaan nenek merasa mee siam. Wahhhh....memang sedap rasanya! Ada masam manis yang so-so tu yang membuatkan ibu makan hingga ke titisan kuah yang terakhir.

Disebabkan minat dan suka sangat makan mee siam, ibu pun meng'gogel' resepinya. Ada macam-macam style. Ibu cari yang paling mudah dan ringkas. Lepas berbuka, mulala ibu menyiapkan kuahnya dulu. Bihun dah siap rendam. Esok pagi la goreng.


Lihatlah dunia, kuah mee siam ibu yang tengah menggelegak tu. Sesi memasak ni diselangi dengan tangis tawa anak-anak. Kakak nak berak, nak roti, nak main game kat hp ibu, abang adik dok menjerit, tarik kaki ibu..segalanya la. Berkat kesabaran siap juga kuahnya malam tadi.

Pagi ni, ibu bangun pukul 4. Buat solat apa yang patut, pukul 430 ibu melangkahkan kaki ke dapur. Nak goreng meenya pulak. Bahan-bahan nak tumis ibu dah siapkan malam tadi. Cepatlah kerja ibu. Sambil-sambil tu panaskan kuah dan buat kopi untuk ayah. Hampir pukul 5 semua dah ready. Ibu kejut ayah yang mamai-mamai lagi sebab baru tido. Dia sampai rumah pukul 250 pagi, pukul 5 dah kena kejut, harusla beratkan nak buka mata.



Tara.... Inilah mee siam hasil air tangan ibu! Masa ayah balik kerja tu, ibu dah bagitau dia yang ibu masak mee siam untuk sahur.
" Iya!!! Wah...sedapnya " - ayah tak sabar separuh tak percaya kot bila ibu bagitau ibu buat mee siam.
Mungkin ibu kena bagi lebih manis skit sebab kuah yang ibu masak semalam tu hilang manis bila limau kasturi diperah. Oklah kan...first attempt katanya! Lepas ni, ibu buat lagi.....kalau rajin hahaha

Sekian, kisah sahur ibu pagi ini..Eh ada yang nak resepi ka? Bukan tak nak letakkan tapi ibu ni jenis masak main campak-campak, tak dak sukatan yang betul dan tepat. Tu yang payah tu. Tapi kalau ada yang nak juga sampai hantuk-hantuk kepala kat dinding, bagitau ekkk...nanti ibu bagi! Ok

p/s : nama mee siam tapi guna bihun. Kenapa? Entah la... Janji boleh makan sudahla!

6 comments:

mama syg said...

nak recipiiiiiiii....
darah2 da pale nih...
(kes hantuk2 kat dinding)

mala said...

oops .. tertelan ayaq lioq tengok mee siam

noora said...

puh..saya pun dah berdarah2 gak ni..nk resepi jugak

wiznie said...

wah..mcm sedap...bila nak bg kitorg rasa lak..heheh

Sofya said...

makan mee siam pagi buta tak sakit perut ka?

Zakiyah Zainon said...

mama dan syikin: ok...kang i buat entry resepi nya k...sesuai utk sapa yang nak berdiet....


mala : sedap..rasa msam manis tu yang berbekas kat lidah ni..hehehe




wizni: kalau nak rasa, nnt raya la..i buat makan2..insyaALlah...




sofya: perut orang utara yang...dah besa dengan cabai..tapi kuah tak pedas pun, nampak ja merah....

Related Posts with Thumbnails