Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Saturday, November 26, 2011

Pemakanan anak-anak

Ibu bukanlah seorang pakar pemakanan tapi bila dah menjadi seorang ibu, kita akan berusaha untuk memastikan anak-anak mendapat khasiat pemakanan yang sebaiknya. Kalau boleh, ibu nak anak-anak ibu ni menjadikan sayur sebagai jajan masing-masing. Itu tak mustahil sebenarnya kerana ibubapalah yang mencorakkan pemakanan anak-anak. Kalau seusia 1 tahun telah dikenalkan dengan gula-gula dan snek yang tidak berkhasiat tanpa kawalan, anak-anak akan ketagih akannya kerana rasanya yang telah sedia maklum memang kena dengan lidah mereka, lidah kita juga pun!

Semasa membesarkan kakak, cabaran akan jajan ni memang kurang. Kalau ada yang beri, ibu yang makan. Ibu memang kawal. Kadang-kadang nenek pulak yang break the rules..errmm, terpaksalah ok kan saja. Tapi kalau berlebihan memang ibu akan opp kan!

Mujur nenek suka belikan buah-buahan pada kakak. Maka membesarlah kakak sebagai seorang yang sukakan anggur, oren, epal, strawberi dan lain-lain lagi.

Bila tiba turn kembar, memang mencabar. Sebabnya kakak sudah kenal jajan dengan jayanya walaupun sayur dan buah tetap menjadi kegemarannya. Ibu memang keras hati untuk belikan jajan buat kakak sesuka hati. Stok kakak dapat di sekolah bila ada sambutan hari jadi kawan-kawannya.

Terkini, ibu tengah kenalkan twin dengan yogurt. Hajat hati, biarlah yogurt ni menjadi kegemaran mereka hingga dewasa. So far, memang berebut dua beradik ni bila makan yogurt. Ibu pun tak sempat nak suap ke mulut sendiri hehehe



Kali ni ibu pilih mixed berries. Not bad rasanya. Ibu makan sesudu awal saja lepas tu dah tak sempat. Menjerit-jerit dua beradik nak...



Adik, duta yogurt Dutch Lady.



Abang, duta bersama. Yogurt ni baik untuk abang yang sembelit.

Ehh...Salam Maal Hijrah 1433...jangan lupa doa akhir dan awal tahun!

2 comments:

L said...

hehe. yogurt mmg sedap..=)


jom baca sekejap..=)
http://lolz-l.blogspot.com/2011/11/pandai-sangat-dah-kan.html

Si Kandil Hijau said...

yogurt mesir the best!

Related Posts with Thumbnails