Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Sunday, November 27, 2011

Pemandangan itu

Seperti sedia maklum ibu pulang ke Kedah sempena AidilAdha yang lalu. Itu sudah ibu coretkan. Ini kisah yang lain pula ingin ibu ceritakan.

Bila pulang ke utara, ibu akan melalui satu kawasan yang memang menggamit memori lama, terus tercuit rasa itu. Rasa rindu yang teramat. Seperti rasa jatuh cinta adanya. Bila terpandangkan pemandangan itu, kadang-kadang ibu rasa seperti hendak menangis sendiri.



Inilah pemandangan yang ibu rindukan. Ibu lebih merindui suasana ketika berada di puncaknya. Ibu tetap ceria dan gembira walaupun makan bercatu, tidur berlapik akar kayu, badan calar balar, tak mandi dan gosok gigi, baju tidak berganti, atau apa sekali pun kekurangan yang ada, ibu tetap rindukan semuanya. Semua kenangan tika bergelut di dalam belantara bersama kawan-kawan yang sejiwa.

Pengalaman menjadi pendaki banyak mengajar ibu tentang dunia dan akhirat. Bila berada di puncak, bertambah ibu sedar akan kerdilnya diri ini jika dibandingkan dengan dunia ciptaan Allah. Darinya ibu kumpul semangat, membentuk diri menjadi insan yang lebih kuat dan tabah. Darinya ibu kenal kawan dan sahabat.

Ohhh!!! Terlalu dalam rindu ini untuk mendaki...eceehhhh!!

2 comments:

Juraimee said...

Woitt..... Saya gosok gigi tau!

Zakiyah Zainon said...

iyolah...aku percaya!

Related Posts with Thumbnails