Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Thursday, November 17, 2011

Ujian

Ujian Allah datang dalam pelbagai bentuk.
Ada ujian kesenangan, ada yang mendapat ujian kesusahan.

Kadang-kadang kita tengok seseorang itu, dah la cantik, keluarga kaya raya, bijak, senang kata dia memiliki segala apa yang kita ingini. Tapi ibu suka berfikir (mungkin sedikit negatif), pasti ada kekurangan juga dalam hidupnya, cuma kita tidak nampak dan tak tahu sahaja.

Bila ada orang yang susah, malangnya bertimpa-timpa. Sudahlah hidup sederhana, wajah tak seberapa, kadang-kadang ada pulak yang menderita sakit. Nampak kan? Kesusahannnya datang bertimpa-timpa.

Susah dan senang, kedua-duanya adalah ujian Allah. Selalunya, bila kita susah, kita kata Allah sedang menguji kita. Bila sentiasa mewah dan senang, kita kata Allah kasihkan kita. Ujian susah dan senang adalah sama. Kedua-duanya adalah ujian. Kedua-dua kerana Allah kasihkan kita.

Pada ibu, ujian kesusahan lebih baik kerana naluri manusia, bila susah dia akan terus ingatkan Allah. Memang ada yang senang tetap bersyukur, tapi masih banyak yang lupa dan bongkak dengan kemewahan yang Allah berikan.

Setiap detik dan saat, kita sentiasa diuji. Awas, Allah senantiasa melihat adakah kita setiap detik dan saat bersyukur pada pemberiannya.

Bersyukur?
Bagaimana kita bersyukur pada Allah?
Cukupkah dengan hanya sekadar menyebut alhamdulillah?
Uruslah rasa syukur kita itu sebaiknya......

3 comments:

Juraimee said...

Hoyeyyyyy...burbbb.. Kenyang. Alhamdulillah......

Taman Rashidah Utama said...

camne plak dgn ujian 'lamb shank' hari ni? Sure....jilat jari ni...ahaks!

Si Kandil Hijau said...

bila ada masalah boleh rasa Allah dekat dengan kita.

Related Posts with Thumbnails