Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Wednesday, December 28, 2011

Kepuasan kerja

Selain mengajar, tugas sampingan ibu sejak setahun setengah yang lalu adalah menguruskan pelajar yang akan-sedang-selesai menjalani praktikal. Pengalaman berurusan dengan syarikat dan agensi luar sangat berharga buat ibu. Ada yang memuji pelajar melambung-lambung dan tak kurang juga memberi respon yang sebaliknya. Ibu terima dengan hati yang terbuka.

Kebiasaannya, ibu sendiri akan berjumpa dengan majikan selepas mereka menghubungi ibu menyatakan masalah pelajar. Tanpa berlengah, ibu aturkan pertemuan. Tadah telinga dan tebalkan muka mendengar keluh kesah majikan. Ibu pasrah kerana jasa baik mereka sudi menerima pelajar ibu menjalani latihan di sana sudah cukup tak terbalas.

Sebelum semester lepas berakhir, seorang pelajar datang mengadu. Katanya majikan tak kena, buat itu dan ini padanya. Ibu senyum sendiri. Majikan hubungi ibu dan nyatakan masalah. Ibu timbang kedua-dua aduan. Pertemuan di MMHE di atur. Pertama kali melangkah ke syarikat bertaraf multinasioanal barangkali, ibu kagum sendiri. Besarnya.....sampaikan ibu tak tau ke mana nak tuju!


Di hadapan CEO Office. Terpegun tengok warehouse yang besar gedabak. Masa balik, ibu berbual dengan pekerja yang menghantar ibu ke gate utama. Katanya, projek terkini MMHE adalah membaiki pelancar roket milik Amerika! Yang putih di sebelah kiri gambar adalah pelancar roket yang ibu maksudkan.

Majikan sangat tidak berpuas hati dengan performance pelajar. Keputusan dibuat untuk kebaikan pelajar - tempoh praktikal dilanjutkan sehingga hujung Disember. Majikan berjanji akan mengubah pelajar tersebut menjadi seperti apa yang beliau ingini. Ibu proceed setelah berbincang panjang lebar. Waris pelajar yang mulanya tidak bersetuju turut ibu yakinkan - demi kebaikan anak-anak dan akhirnya mereka akur. Ibu memberikan kata semangat pada pelajar - inilah dunia kerja. Sahut cabaran dan berubah untuk diri awak, bukan sesiapa!

Semalam, pengurus IT Department MMHE menghubungi ibu. Dia bercerita dan bergembira. Katanya pelajar yang dulu sudah berubah sama sekali. Sudah tahu hala tuju bekerja. Sudah tahu bagaimana bekerja. Sudah menjadi lebih terbuka menerima teguran. Dia memuji itu dan ini. Menjadi seperti yang beliau harap dan idamkan. Ibu tak lupa berterima kasih padanya. Perasaan ibu ketika itu sukar untuk digambarkan bila majikan berpuas hati sedemikian rupa.

Walaupun pelbagai masalah pelajar dan majikan mereka yang ibu hadapi, ibu gembira dengan pengalaman seketika ini. Ibu menjadi orang lebih terbuka. Menjadi pendengar, menjadi lebih kuat bila mendengar kutukan dan cemuhan dan tahu membuat keputusan.

Lepas ini, mungkin azab ibu akan berakhir. Ibu tak sabar untuk menjadi orang biasa yang tak perlu nak peningkan kepala menjadi pendengar bermuka tebal menahan malu sambil menjadi penyelesai masalah orang padahal masalah sendiri terus terbengkalai!

3 comments:

azieazah said...

Besar sungguh jasa tenaga pengajar!

tsunamidihatiku said...

Kepuasan yang tak dapat digambarkan dengan kata-kata..tahniah utk u...

Zakiyah Zainon said...

Kak AA : moga jadi bekalan di akhirat kelak....

tsunami : tq..saya telah mencuba yang terbaik, namum mungkin saya bukan orang yang terbaik atau sesuai untuk menguruskannya lagi...

Related Posts with Thumbnails