Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Wednesday, December 21, 2011

Kisah ke Singapore Flyers dan lain-lain kisah!

Assalam. Dah beberapa hari ibu tak update blog. Adik kurang sihat disusuli dengan abang pula. Maka, sudah pastilah ibu yang kelam kabut sikit adanya. Kesannya blog sedikit terabai. Ada ke yang menunggu enrty ibu? By the way, tq pada yang sudi menyinggah samada yang ikhlas atau yang saja nak cari salah...oppsss!

Minggu lepas, dalam keadaan adik tak berapa sihat, ibu menggagahkan diri entertain sahabat ibu (Yus dan Toh bersama anak-anak) yang datang dari Kedah. Yus dah bagitau ibu dari bulan lepas lagi. Ibu dah check dengan shift ayah, sekali kena date ayah off 3 hari. Canteekkk..

Hari Sabtu, petang baru ibu balik ke Singapore. Paginya, ibu bawa adik jumpa Dr. Zamil dulu bila pernafasan dia dah mula berbunyi. As usual, doktor bagi nabuliser. Ibu bagitau doktor yang masa adik warded, Dr Aziz ada bekalkan inhaler bersama chamber. Dr. Zamil pun advise ibu untuk guna ubat tu untuk pastikan pernafasan adik tidak terganggu oleh selsemanya itu.

Esoknya Ahad, badan adik mula dedar. Hidung abang mula berair juga. Awal-awal lagi ibu dah siapkan anak-anak tapi pukul 1 petang baru bergerak dari rumah. Muntah, berak, tido dll, biasala kan bila ada anak kecik ni. Time, memang ibu tak berani nak promise. Tapi kawan ibu pun dekat 2 jam sangkut kat CIQ. Ahad kan, cuti sekolah pulak tu ditambah dengan hujan..errmmm pasti membentuk jammed yang terbaeekk!

Kawan ibu call bila dia dah mati kutu di Sentosa. Katanya nak jumpa ibu di Orchard. Nak cari lunch kat sana. Ibu advise dia, Orchard tu takdak benda untuk orang macam kita. Makan kat sana, KFC atau McD bolehla kot, nak cari nasi campur hehehe susah sikit.

Ibu suruh kawan ibu naik MRT ke Bugis Station. Ibu jemput dia di situ. Bawak ke Zam-zam pekena murtabak dan nasi beriyani. Singgah Masjid Sultan, solat. Usai saja turn ibu solat, hujan turun mencurah-curah. Lepas pusing sekejap beli souvinier, kami naik kereta, ronda-ronda ke Mount Faber, lihat pemandangan dari dalam kereta.

Turun dari MF, hujan mula berhenti. Kawan ibu dah beli tiket Singapore Flyers masa Matta Fair katanya. Dia ajak ke sana. Ibu pun on saja. Sampai kat sana ayah dan Yus pi beli dan confirmkan tiket. Adult S$29, child S$20, below 3 years old is free. Rasanya ayah beli tu ikut pakej family. Kalau single tiket, ibu tak pasti pula berapa harganya.



Lepak sambil menunggu kaum ayah bawak balik tiket. Krismas is around the corner. Deko memang meriah adanya...

Setelah berpusing-pusing nak sampai ke platform flyers, akhirnya turn kami pun tiba. Teruja ibu. Kembar yang tak sihat terus bersuka ria lari ke sana sini buat macam rumah sendiri.



Pemandangan dari udara. Singapore ada padang bola atas air hehe situ tempat Singapore buat parade untuk National Day atau sambut tahun baru. Apa namanye ekkk...lupa tetiba!

Hampir 30 minit, habis satu pusingan dan kenalah turun. Beredar ke parking terus ke Beach Road kembali, membeli sup tulang merah, memenuhi permintaan Yus. Bawak balik makan kat rumah sebab ibu tak selesa dengan twin yang mula meragam.

Lepas bersantap, pukul 930malam, kami bertolak pulang ke Johor. Masa hulur pasport, pegawai imegresen terkejut dan tersenyum. Naik MyV tapi passport ada 9 keping. Sila bayangkan tahap 'sardin'nya kami kat dalam tu. Yus jadi driver, ayah co pilot, ibu riba abang, dengan Toh (riba adik)kat belakang bersama 2 anak Yus yang berumur 7 dan 4 tahun dan kakak.

Akhirnya, kami berpisah di Tune Hotel, tempat penginapan kawan ibu sekeluarga. Esoknya depa nak ke USS pula. Ayah ajak tapi ibu tak nak dulu. Faktor anak-anak masih kecil, membazir kot pergi sekarang.

Buat Yus dan Toh, ibu minta maaf atas kekurangan layanan pada anda. Ibu tak mampu nak bawa hangpa menginap di hotel yang selesa secara percuma, makan sedap di mana-mana jamuan mewah dan sediakan kereta taraf 5 star sebab ibu kerja kuli saja. Harap hangpa berpuas hati dengan jamuan murtabak, nasi beriyani, dan sup tulang merah yang dicicah bersama roti adanya. Itu yang termampu buat masa sekarang dengan pendapatan yang diperolehi dan sesungguhnya ibu gembira dapat berjumpa kalian setelah 5 tahun tak bersua!

No comments:

Related Posts with Thumbnails