Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Wednesday, December 7, 2011

Reka cipta cerita.

Ibu memang tak keratif. Tapi kalau dah mai mood kreatif tu, terlebih-lebih pulak. Ibu memang suka kategorikan diri ibu sebagai unpredictable. Memang sukar dijangkakan. Kadang-kadang ibu sendiri pun tak terfikir yang ibu akan membuat sesuatu tindakan tu. Pelikkan? hehehehe

Ibu memang tak pandai nak cipta. Cipta cerita pun tak berapa nak pandai. Tapi kalau menulis atas sesuatu yang memang ada kisahnya, itu ibu boleh. Kalau bab rekacipta cerita nak mengenakan orang, lagi ibu tak reti.

Pada orang-orang yang suka nak mereka cerita dengan tujuan nak kenakan orang, udah-udah le tu. Ibu takut kang diri sendiri tertangkup. Payah sebenarnya nak buat cerita ni. Kalau cerita drama mungkin senang. Kalau cerita kehidupan nak direka-reka, errrmmm...entah la. Jadilah macam program realiti yang selalu pesertanya kena kutuk. Iyelah...adegan dibuat-buat. Boleh nampak kan betul ke tipu, sengaja buat atau betul-betul terjadi.

Jom la sama-sama bercakap benar dan berlaku benar. Bak kata Wardina Safiyyah yang dikongsi pada twitter dan FBnya - Tinggalkan kejahatan walaupun manis, buatlah baik walaupun pahit.

Sama-samalah kita muhasabah dan muha'sarawak'kan diri sendiri. Sekian, sekadar mengingatkan diri sendiri dan sesiapa yang sudi untuk diingati.

3 comments:

Sofya said...

org yg pnadai reka cerita tu lebih baiklah tulis skrin ka novel ka ada gak untungnya..

Anonymous said...

Daripada dorg reka cerita yg boleh mjahanamkn org len baik reka cerita n jual pada mana2 produser paling tidak ble d filem@drama kn bleh djadikan tauladan + masyukkk(royalty) dapat juga rezeki yg halal

Anonymous said...

Daripada dorg reka cerita yg boleh mjahanamkn org len baik reka cerita n jual pada mana2 produser paling tidak ble d filem@drama kn bleh djadikan tauladan + masyukkk(royalty) dapat juga rezeki yg halal

Related Posts with Thumbnails