Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Saturday, February 4, 2012

Holiday

Selamat bercuti panjang pada mereka yang berada di negeri yang bercuti sempena Thaipusam. Ibu salah seorang insan bertuah dapat bercuti sakan - 4 hari termasuk Sabtu dan Ahad.

Kalau cuti panjang macam ni mesti ramai ambik kesempatan untuk holiday sakan bersama keluarga, jauh dari keriuhan sambil menghirup udara yang segarkan?

Macam sorang kawan ibu tu, awal-awal lagi dah update status kat FB nak scuba di Pulau Manukan. Alhamdulillah, dapat juga kawan ibu tu bercuti ke Sabah selepas beberapa ketika dok menyebutnya dan seperti biasa, jangan la balik dengan tangan kosong yer! Ada le sesuatu untuk kawanmu ini walaupun kita dah tak bekerja dalam satu organisasi lagi hehehe

Holiday? Ibu? Errmmm... Holiday atau bercuti sakan jauh dari rumah rasanya belum pernah lagi sejak berkahwin dan beranak-pinak ni. Faktor kerja ayah dan ibu yang susah untuk cuti pada masa yang sama adalah masalah utama. Kerja ayah yang 'tak berdunia' dengan orang sedikit menyukarkan kami untuk bercuti sakan walaupun tempat kerja ayah menghubungkan dunia dan ayah pun ada benefit dapat tiket free ke mana-mana saja destinasi untuk ahli keluarga!

Dan sebab ibu adalah perantau juga membuatkan ibu sukar berholiday sakan. Pada ibu, kalau ada cuti panjang, itulah peluang yang terbaik untuk bawa anak-anak balik ke kampung halaman bertemu maktok dan wan serta saudara mara yang lain di Kedah.

Kampung ayah pula kat Pengkalan Balak Melaka. Kat situ, nenek dah buat sebuah rumah yang selesa untuk seluruh ahli keluarga sebelah ayah berkumpul. Kalau rumah tak muat, belakang rumah nenek tu ada berderet-deret chalet memandangkan belakang rumah nenek adalah pantai perkelahan Pengkalan Balak. Jadi, bila ibu balik Melaka, ibu dah rasa macam bercuti sakan, sebab boleh jumpa saudara mara dan merehatkan otak menghirup udara laut yang nyaman. Sambil cuci pinggan pun nampak laut yang luas terbentang! Tu yang bila balik
kampung tu dah terasa macam bercuti sakan.



Last ibu balik Melaka, masa cuti raya haji tahun lepas. Dari Kedah, ibu singgah di Melaka. Biras ibu pulak bagitau yang ada orang kampung baru buat kolam besar ala-ala waterpark. Apalagi, angkut la anak-anak sendiri dan anak buah ke sana berendam. Kakak dan sepupu baiknya, Dik Na sakan bermain ditemani dengan sepupu-sepupu lelakinya (abang-abang Dik Na).


Bodyguard kakak dan Dik Na sedang menjalankan tugas.


Ibu dan biras ibu, siti bertugas menjaga kembar di dalam pool untuk budak tak cukup tinggi!

Sebelum berkahwin, ibu memang kaki berjalan. Masa zaman belajar lagi la. Percutian ibu banyak di dalam hutan atau lebih dikenali dengan istilah "memberukkan" diri hehehe

Sejak berkahwin, percutian ibu macam kat atas yang ibu bebelkan tadi. Masa ibu belum ada anak, ibu PJJ dengan ayah. Jadi, bila ibu ada cuti destinasi percutian ibu adalah ke Singapura. Terasa bercuti sangat, pi 'obersea' la katakan! Bila dah sebumbung bersama, Singapura tetap menjadi destinasi percutian ibu setiap minggu dan dah menjadi terbiasa dan terasa tak dak apa-apa makna sehinggalah kawan sepejabat ibu berkata - "best che kiyah, tiap-tiap minggu bercuti ke singapura. Kita?"

Oh! Baru ibu tersedar, errrmmm...setiap minggu ibu holiday ke luar negara rupanya!
Syukur, alhamdulillah. Setiap minggu ibu dapat bercuti bersama keluarga di luar negara di samping menjalankan tanggungjawab menziarahi nenek di sana.

Ayah, ziarah nenek dah selalu. Kesian kat atok Din yang jauh kat sana tak dak sapa jenguk! Kita kena jugak sekali sekala ziarah atok Din kat Perth sana nun, tanggungjawab tu! (^.^) :-" lalalala.....

2 comments:

azieazah said...

Selamat bercuti ZAKIYAH. Percutian ni, kalu dengan keluarga memang sangat best...!

ketikketok said...

meh la ke CH..Galeri BiGDee Magic Potions Taman Royal Lily, Tanah Rata

Related Posts with Thumbnails