Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Friday, March 9, 2012

Ada apa dengan NAMA?

Ibu terpanggil untuk tulis sesuatu tentang nama. Ada apa dengan nama yang kita miliki?

Ibu memilih nama yang simple untuk anak-anak ibu. Faaqihah, Faaiq dan Faaid. Ibu mencari nama anak yang ada makna dan pendek sebab senang ibu nak isi white card bila masuk Singapore hehehehe

Mungkin ibu sedikit busy body bila mendengar nama anak-anak orang lain yang glemer. Glemer yang ada makna yang baik, ibu tak kisah. Tapi kalau nama yang bercampur, ada unsur Melayu, nama orang putih, tercelah pulak sikit nama orang Indon. Waduhh.....gima itu ya?! Mendengar nama yang disebut memang sedap, tapi maksudnya Wallahualam.

Ibu bersyukur kerana mempunyai adik beradik yang mahir berbahasa arab. Jadi sebelum memberi nama yang ibu suka, ibu akan bertanya dulu samada ianya sesuai atau tidak? Ada makna yang baik atau tak? Seboleh-bolehnya biarlah kena grammar-nya. Kang kalau di dengar atau dieja nama dalam tulisan arab, kena gelak pulak! Tunggang langgang!

Berilah anak-anak nama yang baik kerana ianya adalah doa. Ibu terfikir, bagaimana saat anak itu hendak bernikah nanti. Mau tergeliat mulut tok imam nak memanggilnya. Mau tergeliat bakal suami nak menyambut akadnya. Itu ok lagi. Bagaimana nanti bila mati kelak? Saat hendak ditalkinkan? Saat dibangunkan dan dan dihitungkan kelak di hadapan Allah?

Oklah...taknak cakap banyak-banyak. Tapi bak kata pepatah Arab "Melalui namamu, sudah ku kenal siapa ayahmu". Hebatkan kuasa nama?!


1 comment:

Nurul said...

alaa...takder butang like...huhu

Related Posts with Thumbnails