Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Saturday, April 7, 2012

Kanak-kanak strawberi

Assalamualaikum. Ibu bersiaran dari Kota Singapura. Biasalah hujung minggu macam ni, kalau tak dak urusan kerja, ibu sekeluarga akan pulang ke Singapura menziarahi nenek.

Petang-petang macam ni, ibu layan tv sambil melepak seisi keluarga. Ayah saja yang tak dak bersama. Biasalah ayah, kerja yang tak tentu masa.

Anak-anak ibu - kakak, abang dan adik baru lepas 'belasah' buah kegemaran depa, strawberi.



Rasanya anak-anak ibu ni 'terkenan' masa ibu mengandungkan depa dulu. Ibu memang suka makan starwberi masa mengandung!

Masa mengandungkan kakak, tiap kali ayah balik Kedah mesti pesan belikan strawberi. Mau 2-3 kotak ayah angkut dari Singapore ke Kedah.

Masa mengandungkan kembar, ibu tetap meneruskan kegemaran makan strawberi. Cuma tak banyak macam masa mengandungkan kakak sebab ibu kena hati-hati dengan tahap glucose.



Adik Faaid sedang kira kot strawberinya hehehehe..



Abang Faaiq dulu kurang gemar, makan sebiji dua je. Sekarang dah mula cekau dalam bekas adik atau kakak bila dalam bekas dia habis!



Kakak yang memang ratu strawberi sedari dalam perut ibu hingga kini!

Nak tahu apa khasiat strawberi. Meh ibu nak kongsikan dengan anda semua.

1. Strawberi kaya dengan antioksida, serat, rendah kalori, dan mengandung vitamin C, folat, potassium, serta asam ellagic.

2. Strawberi mampu mengurangkan kadar kolestrol.

3. Strawberi dapat membantu melumpuhkan kerja aktif cancer kerana
asam ellagic yang dikandungnya tersebut.

4. Strawberi dapat mengurangkan gejala stroke.

5. Strawberi mengandungi zat anti alergi dan anti radang.

6. Antioksida yang ada pada strawberi lebih tinggi dibandingkan buah atau sayuran lain, sehingga strawberi merupakan buah yang efektif mencegah proses oksidasi pada tubuh (Oksidasi ialah hancurnya jaringan tubuh kerana radikal bebas. Oksidasi juga bertanggung jawab pada proses
penuaan) - awet muda!

7. Strawberi yang kaya vitamin C sangat bermanfaat bagi pertumbuhan anak.

8. Strawberi yang hanya sedikit mengandung gula juga baik untuk diet bagi pengidap diabetes.

9. Strawberi yang dimakan teratur dapat menghaluskan kulit dan membuat warna kulit terlihat lebih cerah dan bersih. Khasiat yang terkenal lainnya adalah anti penuaan!

10. Strawberi dapat memutihkan atau membersihkan permukaan gigi.

11. Keperluan vitamin C di kalangan orang dewasa dalam sehari dapat dicukupi oleh 8 buah strawberry (98 mg). Keperluan serat juga sekaligus terpenuhi.

Banyak lagi kalau nak list. Kang jadi ahli nutrisi pulak, iye dak? hehehe

So, sekali sekala boleh le makan strawberi. kalau hari-hari mau garu kepala jugak :p...

Kalau ada ladang strawberi kan best! Fuhhhh.....tak terbayang main petik-petik je kalau rasa nak makan. Cer bayangkan!

No comments:

Related Posts with Thumbnails