Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Saturday, May 19, 2012

Abang & Adik 1.10

19052012.
Hari ini hari Sabtu. Hari ini ibu macam biasa, balik kampung di Singapura.

Hari ini abang dan adik dan 1 tahun 10 bulan. Lagi 2 bulan, abang dan adik akan berusia 2 tahun.

Cepat sungguh masa berlalu. Sejak usia twin 3 bulan, ibu dah mula menjaga twin sendiri dengan bantuan ayah.

Masih ibu ingat saat abang dan adik demam panas serentak, kalut dan cuaknya hanya Allah saja yang tahu. Kena pula time tu ayah kerja malam. Terpaksa ibu minta ayah balik rumah walaupun ayah baru saja sampai kat tempat kerja, belum sempat mula kerja lagi pun.

Tapi alhamdulillah, lepas tu abang dan adik sihat saja. Jejak umur setahun, abang dan adik demam suam-suam kuku. Orang tua-tua kata, demam nak dapat akai!

Bab sakit ni, adik lah yang paling merisaukan ibu. Kalau dia selsema pun, ibu dah mula cuak. Selsema biasa pun akan buatkan adik sukar bernafas, berombak perut dan dada dia ibu tengok.

Bila dah selsema, batuk pun datang sama. Adoii...lagi sengsara ibu tengok. Kalau batuk dah teruk sangat, adik akan muntah-muntah sekali.

Walaupun orang kata bagus, sebab muntah tu yang akan keluarkan lendir dan kahak, tapi hati ibu tetap sayu tengokkan adik tercungap-cungap bernafas lepas tu.

Tapi yang bestnya, twin senang makan ubat. Kalau time nak makan ubat, macam nak bagi makan gula-gula pun ada. Berpusu-pusu berlari kat ibu bila nampak ibu pegang plastik beg ubat hehehe

Gaya adik makan ubat, abang tunggu turn.

Abang pulak!

Sekarang, abang dan adik sangat lasak. Almari tv dah jadi tempat pembaringan. Kerusi meja dan jadi tempat melompat dan stunt. Dasar anak lelaki kan, kembang kuncup jantung bila tengok abang dah panjat grill sampai kat atas.


Bab bercakap, abang dan adik tak jelas lagi butir bicaranya. Adalah beberapa words yang jelas buah butirnya :

"nak...nak...", sambil tunjuk pada apa yang dia nak.
" ayer...nak ayer", sambil tunjuk ke arah tong air kat dapur.
" nak tutu...tutu...tutu", sambil garu kepala dan merengek sebab dah ketagih susu.
"yakkk...yakk..", setiap kali berak abang akan bising walaupun tinja sebesar taik kambing.
" nenek...nenek nenek nenek nenek nenek!", haa...ni ibu rasa dia dok cerita pasal nenek.
" ayah ayah ayah ayah ayah ayah", mungkin depa sebut pasal ayah kot bila dah tak nampak ayah sebab ayah pi kerja.
"ma mama ma ma ma ma", belasah! Ibu pun balas sajala, iyaaa...
IBU? Time ibu pi kursus dulu, ayah kata baru depa sebut hahaha...

Adik dan abang suka lori dan bas. Dan dah pandai pun sebut "bashhhh".
Adik kalau nampak lori, dia akan kata "wowwww....lo-eee......"

Adik dan abang kadang-kadang pandai mendodoi. Kalau abang dah lali, adik kiss abang dan tepuk bontot abang macam yang ibu selalu buat sambil mulut berzikir 'hasbi rabbi jallallahh" dalam bahasa yang tersendiri. Kalau adik pulak yang lali, abang pun akan buat hal yang sama. Sejuk hati ibu melihatnya.

Kalau bab gaduh, biasalah! Bagai nak pecah rumah kalau depa berebut barang. Bab gigit menggigit tak payah cakap la. Ibu sampai dah tak tau nak halang macamana, sambil lalu saja depa lepas geram sesama sendiri.

Terlalu panjang kalau nak ibu coretkan. Baik hal yang memenatkan, meletihkan, sedih tetap menjadi hal yang terindah dalam hidup ibu.

Kadang-kadang ibu terasa bangga pada diri ibu sendiri. Membesarkan kembar dengan usaha sendiri dengan bantuan ayah yang kerja shift yang tak macam orang lain.

Walaupun sukar dan adakalanya menyebabkan ibu menagis sendiri, tapi alhamdulillah, Allah mengurniakan anugerah dan amanah ini pada ibu dan ibu berjaya mengharunginya setakat ini.

Bukan semua orang terpilih untuk untuk merasai nikmat yang Allah berikan pada ibu ni. It is a privillage moment untuk ibu....

Moga Allah terus memberikan ibu dan ayah kekuatan untuk menjaga amanah Allah ini dengan sebaik-baiknya..

No comments:

Related Posts with Thumbnails