Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Tuesday, May 8, 2012

Cikgu Oh Cikgu

Entri ini adalah luahan hati. Mungkin sedikit emo dan kasar barangkali. Minta maaf jika ada yang terasa hati. Tapi ibu perlu luahkan apa yang terbuku. Ini gunanya blog bila kita berurusan dengan orang yang buta, pekak dan tuli hatinya!

Hari ini ibu sedikit 'bengang' dengan seorang yang ber'title' CIKGU. Bukan semua ok, dengan seorang ni saja.

Alkisah, hari ini adalah hari pendaftaran bagi pelajar yang nak masuk tingkatan 6. Di sebabkan sistem pengambilan di kolej ibu ni menerima pelajar yang baru lepas SPM (tahun lepas) bagi program SMK, maka mereka yang ambik result SPM bulan lepas, adalah antaranya yang layak dan mendapat tawaran ke tingkatan 6.

Walaupun hari ni adalah hari kelas di kolej, ibu izinkan beberapa pelajar yang terlibat untuk ke sekolah menghadiri hari pendaftaran setelah guru di sekolah tersebut tidak mahu menerima wakil pelajar (ibu/bapa/saudara) untuk mendaftarkan nama mereka. Ok, ibu izinkan pelajar keluar.

Tak lama lepas tu, ibu bertembung dengan pelajar tersebut di tangga. Katanya cikgu nak surat akuan belajar sedang belajar. Mereka mengadu pada ibu. Cikgu telah memberikan kata dua kepada mereka, samada masuk ke tingkatan 6 atau meneruskan pengajian di kolej yang hanya berbaki 2 minggu.

Ibu tanya kepada pelajar samada mereka terangkan pada guru atau tak yang pengajian di kolej akan berakhir dalam tempoh 2 minggu saja lagi iaitu pada 25 Mei ini. Pelajar ibu mengatakan yang mereka sudah menerangkannya kepada cikgu tersebut tapi cikgu tersebut tidak mahu menerima alasan itu. Seolah-olah sudah tiada ruang perbincangan lagi.

Cikgu yang berjawatan Penolong Kanan (PK) itu menegaskan yang pelajar wajib menghadiri orientasi tingkatan 6 selama 2 minggu. Jika tidak hadir orientasi, pelajar tidak boleh masuk tingkatan 6!

Menyirap darah ibu!

Bayangkan, pengajian di kolej berbaki 2 minggu lagi dan selepas itu pelajar akan dapat sijil setelah 5 bulan belajar. Ikut waras akal ibu ni, takkan hanya kerana 2 minggu orentasi 'WAJIB' tingkatan 6, maka pelajar perlu meninggalkan kursus yang sudah hampir 5 bulan mereka lalui tanpa sebarang pengiktirafan kejayaan mereka.


Ibu terus menelefon pejabat sekolah dan di sambut oleh kerani kat situ. Ibu mohon untuk bercakap dengan pengetua sendiri untuk menjelaskan keadaan dan memohon pertimbangan dan pengertian mereka yang bergelar cikgu.

Sayangnya, ibu tidak dapat bercakap dengan pengetua. Sibuk barangkali. Tak lama kemudian, ibu dihubungi kerani yang sama untuk menyampaikan AMANAT PK yang 'hati kering' tu. Dengan tidak memberi ruang untuk ibu bercakap, kerani tu terus menerus bercakap yang ini adalah arahan dari PPD, sistem semester pada tingkatan 6 dan pelajar wajib hadir, dan terus meletakkan situasi pelajar perlu pilih mana yang mereka mahu - tanpa langsung ada timbang rasa.

Ibu terpaksa meminta untuk kerani tersebut berhenti bercakap dan mendengar penjelasan ibu kerana dia seolah-olah langsung tidak mahu mendengar penjelasan orang lain. Kepala ibu mula panas. Telinga mula bengang. Tangan dah naik ketaq-ketaq!

"Puan, saya pun seorang pendidik. Saya tahu tingkatan 6 tu lebih baik untuk masa depan pelajar. Dan saya galakkan pelajar ke sana. Tapi saya mohon budi bicara dan pertimbangan sekolah, pelajar ini hanya tinggal 2 minggu saja lagi. Sebab tu saya minta excuse untuk orientasi. Takkan hanya kerana nak hadir 2 minggu orientasi tu pelajar ni kena lupakan apa yang mereka dah buat selama 5 bulan ni. Berhenti tanpa ada apa-apa sijil dan bukti belajar."

"Tak boleh puan, PK kata pelajar perlu pilih. Tak pa la, kalau dia nak ke komuniti, teruskanlah. Tak payah masuk tingkatan 6 sebab orientasi tu wajib.", kata kerani tu.

"Bagitau PK tu, saya nak dia berfikir secara rasional untuk pelajar, demi kebaikan pelajar. Bagi segenap ruang dan peluang untuk mereka belajar. Jangan buat sesuatu yang menyekat mereka. Saya pun pelajar universiti, saya tau macamana minggu orientasi. Saya tahu penting. Tapi saya mintak budi bicara dan pengertian pihak sekolah untuk bagi sedikit kelonggaran.", nada ibu sedikit tinggi. Rasanya kalau Pk tu ada depan mata, mampus kena ceramah free!

"Tak boleh puan, ini arahan PPD. Kalau pelajar nak terus kat kolej, pelajar isi rayuan nanti".

"Saya nak confirmkan, kalau rayuan tu nanti pelajar dapat masuk atau tak? Atau rayuan tu hanya formality saja", ibu soal lagi.

"Isi dulu. Nanti kalau ada kosong, sekolah akan panggil". See! Kalau ada kosong! Kalau tak dak!? Tak ke tertutup peluang yang dah ada di depan mata hanya semata-mata kerana tak hadir orientasi saja! Memang bebal la PK ni!! Ibu cakap dalam hati saja la, bukan kat telefon.

"Ok takpa. Saya boleh berjumpa dengan pengarah PPD atau terus ke jabatan pendidikan negeri terus. Saya tak dak masalah nak bawa hal ini. Saya call sekolah ni sebab saya tak nak langgar step. Saya nak berbincang dulu dengan sekolah. Tapi kalau sekolah memang tak dak budi bicara, saya terpaksa bawa isu ni ke PPD atau JPN. Sebab pada saya, ini untuk kebaikan pelajar bersama. Bukan untuk saya pun!", ibu berkeras bila kerani tu mula berkeras.

" Puan ni siapa", tanya kerani tu.

"Saya PENSYARAH di sini ", sengaja ibu tekankan nada pensyarah tu.

Nak kekwat sangat! Helloooo...mentang-mentang mak-mak pelajar ibu ni surirumah dan tak bekerja, nampak tak dak confident, korang nak buat kekwat, nak belagak dan buat keputusan sesedap rasa. Semua orang kena ikut cakap korang saja. Mentang korang kerja ada gred ada pangkat. Makcik ni pun ada gred dan pangkat jugak ok! (hehehehe..eksyen skit ekk)

Marah ni..marah.... Ok, sambung cerita balik!

"Ok...ok..nanti saya bagitau PK hal ni. Mungkin dia tak faham kot", suara kat hujung sana kembali rendah dan lembut.

"Saya boleh benarkan pelajar berhenti dan masuk tingkatan 6, tapi puan tak rasa ke selama 5 bulan pelajar ni belajar kat sini, macam sia-sia, tak dak sijil dan tak bukti yang mereka belajar. Sebab tu saya nak bincang dengan pihak sekolah dulu. Saya tak dak masalah nak bincangkan hal ini dengan PPD atau pengarah JPN sekali pun. Saya harap sekolah dapat buat pertimbangan yang sebaiknya. Fikirkan demi masa depan pelajar. Bukan saya suka-suka hati mintak tangguh. Ada sebab. Dan bukan untuk saya pun, untuk kebaikan pelajar. Minta PK tu buat pertimbangan, fikir rasional demi pelajar. Jangan tutup peluang dan ruang untuk pelajar nak belajar", ibu sambung sikit ceramah free ibu pada kerani tu.

"Saya kalau boleh hendak bercakap sendiri dengan PK. Biar dia faham. Tanggungjawab kita sama. Mendidik anak bangsa kita. Bagi sebanyak mana ruang yang boleh. Jangan buat hal ini jadi sukar dan payah. Kita mudahkan urusan", dan lagi sambung.

"Ok..ok..puan. Nanti saya bagitau". Terus kerani tu letak telefon. Kalau dia tak letak, ibu nak sambung lagi. Banyak lagi isi-isi penting yang nak disampaikan ni. Hati tengah panas, ilham pun banyak. Silap banyak la korang ekkk, berjumpa dengan eden yang memang cepat membara kalau isu-isu macam ni.

Huhhh!! Memang panasssss sangat hati ni hari ni. Ibu faham, sekolah pun terikat dengan enrolment pelajar. Semua nak mencapai bilangan pelajar yang tertentu. Ada KPI masing-masing. Tapi please la, gunakan otak dan budi bicara demi kepentingan anak bangsa kita.

Betul. Peraturan perlu ada. Kalau tak, orang akan suka-suka hati buat itu dan ini. Tapi pertimbangan yang waras dan rasional pun perlu ada berdasarkan situasi. Bukan terus menggunakannya mebuta tuli, tanpa akal, tanpa pertimbangan.

Alahai! Cikgu oh cikgu!

Harap cikgu lain tak marah ekkk......

2 comments:

norzu said...

cik kiyah..i like..i salute u..harap2 suatu hari nnt i akan jd mcm u, BERANI memperjuangkan kepentingan generasi seterusnya untuk mendapatkan ilmu...teruskan usaha!

Irfa said...

hai cik kiyah..
itu gunanya blog..hehe

harap dapat keputusan yg baik utk semua..kdg2 diorang ni kena 'jentik' sikit baru nak bukak mata

undang2 kita jugak yg buat

Related Posts with Thumbnails