Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Thursday, July 26, 2012

Asuh Solat : Solat dan Tubuh Manusia


Cantik tak orang lidi kat atas ni? Gambar ini ibu jumpa kat FB dan ibu nak kongsikan dengan pembaca blog ibu sekalian. Bunyi macam ramai je pembaca blog ibu ni :P

Kisah ini adalah pengalaman 'seseorang' (ibu tak kenal) yang telah dididik oleh ayahnya tentang solat dan diibaratkan pada tubuh badan manusia, yakni kita.

Mungkin perkongsian ilmu ini dapat kita gunakan untuk mendidik anak kita tentang kepentingan solat dan mengaitkannya dengan kesempurnaan menjadi manusia jika cukup solat. Anak-anak zaman sekarang ni, kalau cakap kena ada fakta dan bukti. Baru depa akan yakin.

Begini kisahnya :

Ilmu ni saya berlajar masa umur 6tahun, ayah saiko saya suruh solat jika nak jadi manusia.. asuhan mengunakan batang mancis 17 batang bersamaan 17 rakaat ;)

caranya seperti gambar diatas :

1- jika tidak solat subuh buang 2 batang mancis dikepala. Ayah saya cakap kalau subuh saya tidak solat, saya jalan tiada kepala..hihi

2- jika tidak solat zohor buang 4 batang mancis di bahagian lengan. Seolah saya berjalan tiada tangan ;D

3- jika tidak solat asar buang 4 batang mancis di bahagian dada. Ayah saya cakap saya kalo tidak solat asar jalan tiada dada. ;D

4- jika tidak solat maghrib buang 3 batang mancis bahagian perut. Jadi jalan tiada perut serupa hantu dah..haha ;D

5- jika tidak solat isyak buang 4 batang pada kaki..haha jalan tiada kaki..haha cacat molek terrr..haha

kesimpulannya :

ayah saya cakap kalo saya tidak solat terus menerus maka saya ni bukan lagi manusia.

Diri saya tidak sempurna jika tidak solat contoh maghrib dengan subuh. Lain2 solat selalu. Jadi saya seolah berjalan tiada kepala tiada perut..haha orang tengok pun lari hantu ke syaitan budok ni..

So saya kongsi pada kawan2 semua, renung2kanlah jika solat kita tidak sempurna maka cacatlah kita ni.. wallahualam ;)))

Oleh: Mohamad Majdan Abdul Ghani

2 comments:

Rai said...

oohh..nampak jugak diorang post di fb semalam..tapi tak faham ceritanya..

Zakiyah Zainon said...

Rai : a'ah...saya pun jumpa ni kat FB semalam, rasa menarik pulak untuk di share... ;)

Related Posts with Thumbnails