Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Friday, July 6, 2012

Jawapan dari Allah

Hari ini ibu nak kongsi satu kisah benar buat semua pembaca blog ibu. Sempena Jumaat yang mulia ini, ibu harapkan kisah ini dapat menjadi ikhtibar dalam membuat keputusan hidup.

Begini kisah yang dikongsikan pada ibu oleh Puan ck.

Puan ck (bukan nama sebenar) hendak bercuti bersama suami dan anak-anak ada hari Khamis dan Jumaat (hari bekerja). Dia sudah merancangnya 2 minggu yang lalu.

Pada hari Isnin, minggu yang dia rancang untuk bercuti, Puan ck mendapat arahan untuk menghadiri satu kursus pada hari Khamis, hari yang sama Puan ck rancang untuk mula bercuti.

Atas nama seorang pekerja yang baik (hahaha) beliau agak berat hati untuk bercuti setelah mendapat arahan yang tiba-tiba tu. Tapi beliau konfius now, kesian kat suami dan anak-anak yang telah bergembira sebab Puan ck dah berjanji akan cuti bersama dan tanggungjawabnya sebagai pekerja.

Puan ck tak bagitau suami dan anak-anak akan hal ini tapi dalam diam dia tetap memohon cuti dari majikan - tawakal!

Puan ck ni kadang-kadang memang unpredictable. Kalau pening nak buat keputusan, dia akan ikut gerak hati saja pada saat-saat keputusan perlu diputuskan. Berani mati!!!

Pada hari rabu jam 2 ptg, puan ck masih ragu-ragu, nak teruskan niat bercuti atau tak?

Cuti dah janji dengan suami dan anak-anak!

Arahan kerja dah tulis, WAJIB!

Pukul 4 petang, puan ck dapat sms dari pengasuh anak-anak minta dia call semula. Puan ck pun dail nombor pengasuh dan jeng...jeng...jeng......

Pengasuh nak minta cuti Khamis dan Jumaat sebab dia nak balik kampung di sebelah pantai timur. Katanya, ibunya di kampung di ICU tidak sedarkan diri selepas jatuh di bilik air hospital (warded sebab darah tinggi).

MasyaAllah...Allah sangat memahami apa yang tersurat di hati Puan ck. Allah telah memudahkan segala-galanya.

Mau tidak mau, Puan ck terpaksa bercuti kerana pengasuh tiada. Takkan puan ck nak bawa anak-anak ke tempat kerja demi memenuhi kerja WAJIB yang ditetapkan manusia.

Puan ck terasa sangat bersyukur dan gembira. Apatah lagi puan ck mendapat tahu dari suaminya yang saudara (saudara rapat tapi dah lama tak jumpa) akan datang ke tempat yang mereka hendak pergi semasa cuti. Kegembiraan berganda kan!!?

Kemudian Puan ck termenung dan merenung kembali, Allah selalu memudahkan perjalanan hidupnya,

Alhamdulillah, syukur Ya Allahh..Kau sentiasa ada dan membantu hambaMu yang lemah ini - ucapan yang selalu puan ck lahirkan di dalam hatinya.

Sudah kerap terbukti. Bila saja puan ck berada dipersimpangan untuk memilih, Allah akan berikan satu situasi yang tidak boleh tidak, Puan ck terpaksa memilih 'itu' dan memang pilihan 'itu' adalah pilihannya sebelum ini, tapi dia tidak yakin.

Atau, apabila puan ck di dalam situasi genting dan memerlukan bantuan, tiba-tiba ada saja hal yang berlaku yang terus meringankan dan membantu menyelesaikan situasi tersebut.

Jadi, bila Allah mentakdirkan situasi yang memaksa puan ck memilih 'itu', maka puan ck pun merasakan yang pilihan 'itu' adalah yang terbaik dan direstui Allah.

Maka, puan ck pun yakin meneruskan pilihan 'itu' dengan tenang dan tanpa ragu-ragu kerana dia yakin pada perjalanan hidup yang telah ditentukan oleh Qada dan Qadar Allah!


Gambar kat atas bukan nak memuji Puan ck kononnya dia suka memudahkan kerja orang, sekadar nak berkongsi. Orang 'perasan' saja yang suka puji-puji diri hebat dan baik, nauzubillahhh...

Sapa yang kenal puan ck, nilailah sendiri sama ada puan ck ni suka memudahkan atau menyusahkan orang hehehehe..

Cuma puan ck nak berkongsi sesuatu. Puan ck berasa yakin Allah telah memudahkan perjalanan hidupnya seperti yang selalu didoakannya sejak duluuuuuu lagi.

Ini doanya :


Doa ni mak Puan ck yang bagi suruh amalkan masa nak jawab periksa. Mak puan ck dapat ni masa kursus nak pi haji (tak salah), mohon Allah mudahkan kerja ibadah di sana. Puan ck pun terus amalkan dari saat itu hinggalah kini.

Dan setelah sekian lama, puan ck tersedar yang amalan doa itu telah memudahkan segala urusan perjalanan hidupnya hingga kini.

Pakat-pakatlah kita amalkan supaya hidup kita sentiasa dipermudahkan dalam segala-galanya, insyaAllah...

Moga kisah puan ck ni dapat menjadi inspirasi dalam meneruskan perjalanan hidup yang belum tahu bila akhirnya, sehingga dijemput Allah!

Sekian, kisah yang ingin dikongsikan oleh puan ck(bukan nama sebenar) dengan pembaca blog ibu.

Salam penuh kasih sayang di hari Jumaat.

Segala yang baik itu datangnya dari Allah, dan yang buruk itu adalah dari kelemahan diri ibu sendiri.

Wassalam.....

1 comment:

Rai said...

alhamdulillah urusannya dipermudahkan..terima kasih doa tu kak..

Related Posts with Thumbnails