Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Friday, July 13, 2012

Rindu RASA itu!

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Jumaat sudah menjelma. Sekejap kan masa berlalu. Tahun 2012 ni, ibu rasa tahun yang paling laju. Tapi tahun-tahun dulu pun, rasa sama jugak. Tengok-tengok dah masuk tahun baru. Tambah lagi umur, makin dekat pulak kita dengan .........(sendiri mau ingat la ekkk!)

Minggu ni ayah kerja shift petang, 4 petang. Kena pulak ayah jaga flight Quantas. Tiap-tiap hari, pukul 4 pagi baru ayah sampai rumah. Dan setiap hari, lepas kerja memang terpaksalah ibu ber'perang' sorang diri dengan anak-anak ibu yang macam-macam akai adanya ni.

Depa punya main la ni, memang payah nak lena. Ibu ni yang dah letih nak tidoq, tapi depa dok cergas lagi. Acana tu? Dah tutup lampu, tak de maknanya! Dulu, boleh usik ada lipas. La ni lipas pun dah depa berani pegang. Susu mau 4-5 botol tapi tak lena jugak!

Tapi limit depa pukul 12 saja, setakat la ni la! Pulun main macamana pun, sebelum pukul 12 depa dah terkulai dengan sendirinya. Kadang-kadang, memang ibu dah tidoq dulu pun. Bila ibu buka mata, sorang kat hujung kaki, sorang kat atas perut ibu dan sorang lagi kat celah ketiak ibu hehehehe

Lepas tu, ibu pun mula la susun depa sorang demi sorang. Adik kat hujung, abang kat tengah dan kakak kat hujung sana. Baru la ibu ambik port ibu, tidur melintang depa. Hujung kepala ibu ada adik, kat tengah ibu ada abang dan kat hujung kaki ibu ada kakak. Senang, kalau depa cari ibu tengah-tengah malam.

Pasti ibu akan merindui saat-saat ni bila depa dah besaq nanti. Malam-malam, ibu akan tenung muka depa sorang-sorang. Ibu mohon pada Allah, moga anak-anak ibu ni sentiasa sihat dan membesar sebagai hamba Allah yang beriman dan jadi orang yang baik-baik serta berjaya di dunia dan akhirat.

Lepas tu, mula la teringat masa depa baby-baby dulu. Terasa teringin pulak nak ada anak kecik! Dulu, ibu tak percaya bila kawan ibu dok bercerita tentang perasaan nak ada anak kecik lagi walaupun dia asyik dok bercerita tentang 'letih'nya menjaga anak kecil. Kini, ibu dah faham rasa itu.


Abang Faaiq - masa ni baru 4-5 hari kot!

Betul! Ada anak kecil, tidur tak akan cukup dan nyenyak apatah lagi kalau anak kita demam. Fuhhh...esok kat opis, mata memang dah macam panda. Masa tu memang rasa macam dah bertaubat tak nak ada anak kecik lagi. Tapi, bila depa dah masuk 2 tahun, mula la 'rasa' tu datang balik.


Adik Faaid - sama umur dengan gambar abang kat atas!

Ibu ni, bab nak menjaga anak kecil rasanya ok lagi kot. Masih mampu bertahan. Yang ibu tak tahan dan tak sanggup lagi nak lalui adalah 'mabuk' masa mengandung. Itu yang buat ibu serik. Tapi macamana nak ada baby kalau tak mengandung, terpaksalah harung jugak hehehehe

Tengok kawan-kawan ofis ibu mengandung, rasa sat saja, dah nak bersalin dah. Baru saja dengar positif mengandung, tengok-tengok perut dah 7 bulan. Ibu ni, dia punya dugaan, perrghhhh.. Allah saja yang memahami apa yang ibu rasa. Tak terungkap dengan kata-kata!

Moment yang paling ibu suka, bila perut dah 7 bulan ke atas. Bila baby dalam perut mula aktif menendang dan menumbuk (barangkali). Walaupun senak, tapi sukaaaaaa sangat rasa tu.

Pengalaman mengandungkan kembar, memang priceless lahhh! Dia punya mengeliat, memang 'nikmat' dunia. Maktok yang tengok perut ibu masa ibu mengandungkan twin dulu, suruh ibu pi hospital hari tu jugak.

Berombak perut ibu kiri kanan. Perut sempit, sorang pusing, sorang lagi tersepit. Dah tu, dua-dua adjust cari posisi dalam ruang perut ibu yang kecik comey ni. Cuba bayangkan!

Kiri, abang. Kanan, adik.

Apapun, ibu kena tunggu abang dan adik 'matang' dulu. Kakak dapat adik masa dia umur 3 tahun. Tu pun masih tebal dengan rasa manja, even sampai la ni pun. Kalau abang dan adik dapat adik umur 3 tahun, serabut jugak tuh! Kena ibu mengandung kembaq (kot-kot Allah mahkbul) lagi haaaaaa... lagi!!

Mau i cuti tanpa gaji 1 tahun!

Wajah-wajah kakak dari 0 hari - 7 bulan!

Dan wajah kakak kini - menghampiri 5 tahun pada 8 September ini.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Ibu, kakak cantik tak?
***pengsan ibu nak layan nanti!

3 comments:

man said...

rasa tuu wujud bila tertanamnya sifat penyayang..

Anonymous said...

muka kakak sama mcm CK..manis...

Irfa said...

YaAllah..comelnya2 anak awak
seronok baca pengalaman org ada anak kembar.

Related Posts with Thumbnails