Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Wednesday, September 12, 2012

Part 3 - Aidil Fitri 2012

Assalamualaikum.

Cepat sungguh masa berlalu. Ibu rasa macam baru semalam update blog, rupanya dah nak masuk seminggu. Dah bulan September pun. Dah penghujung Syawal pun. Ya Allah..... cepatnya putaran bumi sekarang ni.

Ok. sambung sikit lagi kisah raya ibu yang tak seberapa ni. Rasanya ni last episod kot! hehehe

Walaupun ibu seperti tak kisah beraya dimana-mana, namun sebenarnya jauh di sudut hati ibu, ibu tetap berharap untuk beraya bersama mak dan abah serta sanak saudara di Kedah. Tapi bila sudah berkongsi hidup ni, ada hal yang perlu kita beri tolak ansur dan jangan ambik 'pot' sangat.

Ibu bersyukur sangat-sangat, sebab perjalanan hidup ibu ni memang terasa berjalan lancar dan diatur oleh Allah dengan mudah akan apa yang ibu hajati dalam setiap hal walaupun banyak rintangan dan dugaan yang perlu ibu hadapi pada awalnya.

Dan tahun ini, walaupun ibu sambut AidilFitri bersama keluarga di Melaka namun ibu masih dapat beraya dan bersalaman dengan maktok dan adik beradik ibu dari Kedah. Alhamdulillah, Allah menyusun segala-galanya dengan indah sekali.

Aidilfitri hari tu, sepupu ibu Adik Afiq telah selamat bernikah dengan gadis pilihan yang berasal dari Kundang Ulu, Tangkak. Dan rombongan dari Kedah telah turun beramai-ramai ke Johor untuk majlis akad nikah dan kenduri di sebelah pengantin perempuan.

Dikesempatan yang Allah aturkan ini, ibu pun ambik la peluang untuk hadir sama-sama meramaikan rombongan pengantin lelaki. Rombongan Kedah diketuai oleh abang ibu sekeluarga, bersama makndak dan pakndak serta Adik Azhar anak beranak (keluarga pengatin lelaki).

Turut serta dalam rombongan adalah maktok, njang dan Adik Ikram, Adik Pami, Adik Zahir serta paklang dan maklang. Depa berkampung di Pusat Latihan Polis, Bakri kat rumah sepupu ibu Adik Pozi (anak maklang).

Ibu suruh Adik Pozi cari homestay kat taman yang tak berapa jauh dari pusat latihan polis tu sebab tak nak menyesakkan rumah sepupu ibu yang masih solo. Dah la dia bujang, ramai-ramai pi serbu rumah dia. Ibu dok pikiaq, mana dia nak cekau bantal, tilam, selimut, cadar dan segala bagai untuk ramai-ramai tu kalau ramai-ramai dok rumah dia.

Akhirnya ibu adik beradik (family ibu, family abang dan adik Zahir - tak dak famili lagi hahahaha) duduk rumah yang ibu cari tu. Sewa. tong-tong ibu dan abang hehehehe

Hari Jumaat pertama di bulan Syawal, sepupu ibu selamat bergelar suami. Selamat datang ke Keluarga ManTeh diucapkan pada Adik Kasmah. Majlis berjalan lancar walaupun adat Kedah dan Johor berbeza.

Adik Afiq dan isteri.

Ahli keluarga ManTeh yang muda-muda ni memang pandai bawak diri walau di mana-mana saja. Hat yang tua-tua sikit tu jenis berprotokol kalau nak banding dengan geng-geng muda ni, memang belasah habis! Harap keluarga pihak pengantin perempuan tak terkejut dengan tingkah laku kami.

Ibu memang gemar sangat dengan suasana kampung adik sepupu ibu yang baru ni. Hijau dan mendamaikan. Jalan nak ke rumah dia tu, tahap cerun 35darjah jugak la. Dapatla ibu lepaskan gian mendaki gunung walaupun tahap ketinggian hanya taraf 'gon' .

Adik (belakang) dan abang (dengan ayah) steady saja naik gon. Tak sia-sia dapat ibu macam i tau...hahahaha. Abang nampak macam pelik tengok ibu "pasal la teruk benau ibu naik bukit ni?"

Hari Jumaat akad nikah. Esoknya Sabtu, kenduri pulak. Berulang alik kami 2 hari berturut-turut dari Bakri ke Daerah Kundang Ulu, Tangkak. Kereta abang, kereta pakndak, adik Azhar, kereta ibu dan kereta Adik Pozi.

Ibu ada plan nak bawak orang-orang Kedah makan mee bandung Muar tapi tak terlaksana. Dan masuk rumah, masing-masing dah malas nak keluar. Last-last, malam Sabtu (lepas kenduri) kami beramai-ramai ke Sabak Awor makan ikan bakar. Adik Zahir yang baru bergaji belanja. Tocheyy... Nanti belanja lagi naaa.... Tak dak anak bini lagi nak dibagi, belanja la adik beradik dan anak-anak buah ni :P

Walaupun hanya 3 hari 2 malam dapat berkumpul bersama-sama saudara mara dari Kedah tapi rasa macam lama sangat. Dapat la hilangkan rasa rindu. Riuh rendah homestay yang ibu adik beradik duduk dengan tangis dan tawa anak-anak sendiri dan anak-anak buah.

Pagi Ahad yang damai, kami masing-masing berpisah dengan haluan yang berbeza. Kontigen Kedah akan meneruskan perjalanan ke agenda yang berikutnya iaitu acara meminang anak dara Bahau buat sepupu ibu, Adik Pozi.

Lepas ibu kahwin dengan orang jauh, adik-adik sepupu ibu ni ramai pulak yang bertemu jodoh dengan orang-orang jauh. Baguih laaa, berkembang sanak-saudara kita. Ada ajakan untuk ikut sama rombongan ke Bahau tapi ibu menolak sebab jauh nak berpatah balik ke Johor. Lagipun Isnin ibu dah mula kerja dan rumah pun dah lebih seminggu ditinggalkan sejak raya.

Sekian, siri kembara raya ibu untuk tahun 2012.

Eh! Wordless Wednesday ekkk....wordless la sangat!

4 comments:

azieazah said...

Seronoknya, dari raya terus meriah dengan majlis nikah kahwin pula. Berlain negeri berlain cara. Saling bergabung. Seronok kan?

Zakiyah Zainon said...

kak AA : itu lahh...lain tempat lain caranya, kena la pandai bawak diri hormat cara orang :P

Pencicip Laman - Si Kandil Hijau said...

wohooo0..sungguh la sangat tak aci. Best tahap gila!perghh

Adik abg tu depa mmg ada baka menghabat gunung, tu yg steady pulun xsangga berjalan naik gon tu. ha3

Zakiyah Zainon said...

adik : holiday family jadinya...

Related Posts with Thumbnails