Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Friday, September 14, 2012

Tidur anak-anak

Jumaat
14 September 2012

Assalamualaikum. Hari ini adalah Jumaat terakhir di bulan Syawal. Lepas ni masuk bulan Zulkaedah, orang dah mula sibuk dengan kisah nak pi haji pulak. Cepatnya masa berlalu. Moga makin bertambahlah amalan kita hendaknya.

Dah lama ibu tak share kisah kakak dan kembar kat blog ni. Ada selit pun sikit-sikit saja. Mula Ramadhan, sibuk dengan menu berbuka dan bersahur. Lupa nak bagitau, kakak berjaya puasa 15 hari (kalau tak salah perkiraan ibu).

Hari last Ramadhan, kakak puasa pada awalnya. Tapi, di kampung sepupu kembarnya DikNa tak puasa dan makan depan kakak. Mula makan mee, kakak masih boleh bertahan. Kesian ibu tengok kakak dok telan air liur, lepas tu dia lari masuk dalam bilik.

Dah petang sikit dalam pukul 430 gitu, ibu nampak DikNa bawak bekas kokokruch masuk ke bilik. Ibu sengaja jenguk cari kakak. Sekali, ibu nampak kakak tengah kunyah kokokrunch kat bawah almari solek dengan jayanya! Dah tak tahan sangatla tuh. Nak marah pun masih budak!

Eh! Back to tajuk lah ekk. Kisah tidur hahaha. Tidur pun ko nak cerita ekkk chekiyah oii! Bajet artis gitu, semua kisah nak tulis hehehehe.

Sejak beranakan kembar ni, jarang sekali ibu tidur di bilik tidur ibu. Ibu lebih selesa bergelimpangan dengan anak-anak kat hall bawah di atas toto. Bagi memudahkan urusan dan kerja ibu, sakit badan pun ibu abaikan.

Faktor ayah yang kerja shift malam (selalunya) yang membuatkan ibu perlu menguruskan anak-anak seorang diri, maka tidur di aras bawah yang hampir dengan pintu keluar dan dapur adalah solusi terbaik buat ibu.

  • Pintu keluar - untuk memudahkan ibu mengangkut kembar (selalu tidur lagi masa keluar rumah) dan barang ke kereta di pagi hari.
  • Dapur - memudahkan ibu nak bangun buat susu dan basuh botol serta berak kencing anak-anak di malam hari.
Selalunya, masa nak tidur tu anak-anak mesti nak ambik bau ketiak/badan ibu hahahaha. Kalau abang ketiak kanan, adik ketiak kiri dan kakak akan ambik port kat celah kaki ibu (sebab tu saja yang boleh ibu kepitkan dia heehehe). Bila semua dah nyenyak, ibu akan susun depa sorang-sorang. Ibu akan tidur kat hujung kaki depa.


Cantikkan susunan depa tidur!
Masing-masing keletihan lepas penat layan tetamu masa open house.
Adik tertidur sampai tak sempat basuh kaki dan tukar baju.


Kalau depa tak jaga tengah malam, maka lena lah ibu dengan nyenyaknya. Kalau tak, ibu akan berubah-ubah tempat mengikut siapa yang jaga. Kalau abang, nanti terpaksa lah ibu bangun dah menyelit kat celah abang. Tepuk-tepuk dan garu-garau belakang dia, nanti beradulah kembali abang dengan nyenyaknya. Ibu pun lena sama.

Tak lama lepas tu, ibu rasa berat semacam atas dada. Buka mata, rupanya adik dah bangun cari ibu dan landing atas ibu. Kena lah angkat dan susun balik depa. Begitulah gayanya tidur ibu dan anak-anak tidur di malam hari.

Susun punya susun, nanti bangun pagi, gini lah gaya depa!


Gambar di subuh hari! Sila tenung lebih sikit!

3 comments:

azieazah said...

Begitulah kita kalu dah beranak kecik. Itu pengorbanan namanya. Apapun tetap rasa bahagia.

Naik landing atas dada ok lagi. Kadang tu, siap kaki depa atas muka kita. hehehehe

Zakiyah Zainon said...

untuk makluman, kak AA, kaki depa atas muka dah biasa hahahaha...

Qider said...

hahaha..samala..blom lagi kena ketuk kat kepala soh buat susu

Related Posts with Thumbnails