Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Wednesday, January 23, 2013

Betapa aku tidak mengenalimu..

Sejak sebulan yang lalu, setiap hari pasti ibu dan anak-anak akan mendengar cd Kumpulan Rabbani. Album tu ada selawat, berzanji, marhaban dan sudah pastilah nasyid. Suara lunak allahyarham Ustaz Asri memang menjadi kegemaran ibu sejak beliau di dalam kumpulan Al-Arqam lagi. Masa tu, Munif Hijjaz pun satu kumpulan dengan Ustaz Asri.

Dalam album ni, ada lagu kisah nabi yang ibu suka nyanyi masa kecik-kecik dulu. Junjungan Mulia - rasanya kumpulan Al-Mizan kot yang asalnya nyanyikan nasyid ni.

Mulanya, ibu yang dok ulang. Dah lama kelamaan, kakak dan kembar pun dah jatuh cinta gamaknya. Kalau habis saja lagu tu, dok suruh ulang lagi, dan lagi..dan lagi. Akhirnya, ibu dah setkan ' repeat' pada player. Dengar la sampai muntah hehehhehe

Tercipta satu lembaran sejarah
ditanah suci kota Mekah
hari yang mulia penuh sa'adah
bermulalah sebuah kisah.

(nyanyi la sendiri..rasanya lagu ni femes kan?)

Sengaja atau kebetulan barangkali, esok adalah hari kelahiran nabi. Menghayati lirik nasyid yang se'simple' ini pun membuatkan ibu sayu sendiri.  Mungkin usia yang semakin kertu, perasaan ala-ala nak menopause tu dah mula menjelma :P

Tapi sungguh. Rasa sayu tu tak boleh nak digambarkan. Hinggakan saat ibu menceritakan kisah lagu ni pada kakak pun, empangan airmata ibu berderai dengan sendirinya. Harapnya, ini lah rasa kasih dan cinta ibu pada junjungan mulia ini yang sedang mekar.

Semalam, seorang sahabat sekolah rendah ibu (yang kini seorang ustazah) ada post sesuatu di FB-nya berkenaan dengan Rasullullah. Terkedu ibu membacanya. Ibu pasti, ramai jugak yang tidak tahu hal ini, sama seperti ibu. Kalau yang dah lama tahu tu, alhamdulillah.

Dan ibu ingin berkongsi tentang hal itu di sini.



Kalau pasal artis atau pemimpin yang kita minati (atau benci), berjenuh kita google cari informasi. Semua kita nak ambik tau. Tapi kalau pasal Nabi Muhammad SAW, berapa banyak yang berusaha nak tau pasal bagindakan? 

Ibu tak kata orang lain. Ibu bercakap atas pengalaman ibu sendiri. Astagfirullah halazim...

Betapa aku leka berbuat perkara lagha....

#insaf!

1 comment:

azieazah said...

Begitulah kita manusia biasa ni. Mudah sangat lalai lupa, alpa pastu seronok pula dengan kelupaan itu...

Related Posts with Thumbnails