Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Wednesday, January 30, 2013

Cara menolong orang yang zalim.

Assalamualaikum.

Ibu hanya nak berkongsi sebuah cerita.

Anas Bin Malik meriwayatkan bahawa Rasullullah bersabda, "Tolonglah saudaramu, baik yang berbuat zalim atau yang dizalimi".

Seorang sahabat bertanya, "Ya Rasullullah, aku akan menolong orang yang dizalimi, namum bagaimana aku boleh menolong orang yang berbuat zalim?".

Baginda menjawab, "Menghindarkan dan melarangnya daripada kezaliman. Itu bentuk pertolongan baginya".

(Riwayat Ahmad)







2 comments:

Anonymous said...

Bahaya Ramai Orang Muda Menyebut Dalil Agama;- Rasulullah s.a.w. telah bersabda: "Akan muncul di akhir zaman nanti, suatu kaum yang terdiri dari orang-orang muda yang masih mentah fikirannya (cetek faham agamanya). Mereka banyak mengucapkan perkataan Khairil Bariyah (firman Allah dan hadis Rasul), tetapi iman mereka masih lemah. Pada hakikatnya mereka telah keluar agama seperti anak panah yang lepas dari busurnya. Di mana sahaja kamu dapat menemuinya, maka hapuskanlah mereka itu, siapa yang dapat menghapus mereka, kelak akan mendapat pahala di hari kiamat. ";-(Riwayat Bukhari dan Muslim).

Anonymous said...

I think 'anon' ni got problem...x kesahlah apa entry che kiyah pun...for me..dia nk letakkn dalil apa pun yg penting benda tu dr sumber yg soheh.lgpun itu blh d jd kn pedoman ilmiah bg yg 'kureng' ilmu mcm sy ni n org2 yg curi tengok n bc blog ini, truskn usahamu chekiyah mmberi santapan rohani..i like sgt2
Dr silent admire.

Related Posts with Thumbnails