Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Friday, January 25, 2013

Manusia akhir zaman

Assalamualaikum.

Allah Maha adil. Allah tahu apa yang sepatutnya kita miliki, kita rasai . Apa yang Allah beri pada kita, adalah seadil-adilnya. Walaupun ada makhluk Allah yang merasakan hebat bila berjaya menggunakan kuasa manusianya menganiaya orang, Allah juga lah yang mengizinkan hal itu berlaku.

Kenapa? Mengapa? Apakah kesannya kelak? Allah saja yang maha tahu. 

Dan disaat kita merasai nikmat dan hikmat disebalik sebuah angkara manusia (walaupun 20 tahun kemudian), kita akan berkata - inilah bahagia yang Allah janjikan disebalik semua kesusahan dan kepedihan yang kita lalui dulu.

Makhluk yang riak dan bongkak menganiaya, berasa hebat menggunakan kedudukan di dunia, mungkin sedang bergembira dan bangga dengan kekuasaannya. 

Ya! Itu juga adil yang Allah berikan kepadanya. Allah tahu kenapa hal itu diizinkan berlaku. Dan apa juga yang berlaku dikemudiaannya, Allah juga yang mengaturkannya.

 

Usah kita berasa pelik, mengapa orang yang tidak amanah diberi kuasa.
Usah kita berasa aneh, mengapa orang yang jahil dipilih menjadi pemimpin dunia.
Usah kita berasa gundah, mengapa yang berkata benar dituduh sebagai penjahat.
Usah kita berasa hairan, mengapa orang yang jahat dipandang mulia berdarjat.


Kelak akan datang di akhir zaman segolongan manusia, di mana wajah-wajah mereka adalah wajah manusia, namun hati mereka adalah hati syaitan; seperti serigala-serigala buas, tidak sedikit pun di hati mereka rasa belas kasihan. Mereka gemar menumpahkan darah dan tidak berhenti dari (melakukan) kekejian. 

Apabila kamu mengIKUTI mereka, maka mereka akan memPERDAYA kamu. 
Akan tetapi, apabila kamu mengHINDARI mereka, maka mereka akan menCELA kamu. 
Apabila berBICARA dengan mereka, mereka akan memBOHONGI kamu. 
Dan apabila kamu memberinya KEPERCAYAAN, mereka akan mengKHIANATInya.
 
Anak kecil mereka jahil, pemuda mereka licik. Sementara yang tua tidak menyuruh berbuat baik dan melarang yang yang mungkar. Mereka itu sentiasa membangga diri dalam kehinaan. Dan meminta apa yang ada pada mereka bererti kesusahan.
 
Orang yang santun di tengah mereka adalah sesat, dan orang yang menyuruh kepada perbauatan ma’ruf malah menjadi tertuduh. Orang beriman di kalangan mereka adalah lemah, sedangkan orang fasiq menjadi mulia. Sunnah di tengah mereka adalah bida’ah, sedangkan bida’ah itu sendiri adalah sunnah. 

Maka ketika itu mereka dikuasai oleh orang-orang paling jahat di antara mereka. Sedangkan orang pilihan apabila ia menyeru, pasti tidak akan dihiraukan.” 

(Hadith Riwayat Thabrani- Kitab Al-Mu’jam Al-Kabir)


Alim ulama dah lama berkata. Apa nak pelik dengan manusia akhir zaman kan?

Audit diri, golongan manakah kita? Tepuk dada, tanya iman, itupun jika masih ada.

Wallahu'alam.

No comments:

Related Posts with Thumbnails