Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Wednesday, February 6, 2013

Gelisah gelora jiwa kerana mu..

Assalamualaikum.

Tajuk saja ibu letak macam tu nak bagi nampak propa. Tapi sesungguhnya memang jiwa ibu sedang gelisah, masih mencari-cari jawapan dan tidak pasti dengan keputusan yang ibu nak buat. 

Banyak sungguh hasutan iblis dan syaitan. Sekejap hati nak ke sini, sekajap tukar la ke sana. Eh! Memang dalam keadaan serba tak kena. Kesian iblis dan syaitan yang selalu menjadi mangsa tuduhan padahal sendiri badan tak kuat iman!

Gelisah gelora jiwa ibu adalah tentang sekolah kakak untuk darjah 1 tahun hadapan. Dari tahun lepas ibu dah pening memikior mana nak ngantar kakak sekolah kelak. Pening ibu dok buat SWOT mencari yang terbaik buat anak-anak dan ibu juga. Macam nak masuk universiti, padahal darjah 1 saja pun. Ibu, memang sentiasa overkan! Ke ibu saja yang macam tu? hahahaha

Ibu pernah terfikir nak hantar kakak ke sekolah swasta tahfiz sebab sekolah tu complete akademik dan agama. Tak payah nak tukar baju, tukar beg. Ibu pun mudah, ngantor pagi, petang nanti baru jemput balik. 

Tapi biasalah, bila masuk sekolah swasta, yuran sebulan moreless RM200. Tak tambah duit poket dan lain-lain hal lagi. Tapi bila memikirkan ilmu yang akan diperolehi, apa sangat lah kalau nak berhabiskan. Mesti Allah akan bagi je rezeki kalau niat kita mencari keredhaan-Nya.

Sekolah yang terdekat, ibu dah survey dan tanya-tanya. Ada yang  memuji. Anak-anak berjaya dan cemerlang ilmu dunia dan agama. Score straight A. Alhamdulillah, dengan anugerah yang Allah bagi. 

Ada jugak yang pengalaman sebaliknya. Setahun saja kat sekolah tu, tahun depan tukar ke sekolah biasa. Katanya, buku anak tak bersemak, tak pernah ada kerja sekolah. Issshhh.....bertambah bergelora jiwa ibu mendengarnya.

Ada sekolah yang lebih baik, tapi jauh la pulak. Ramai juga anak-anak kat kejiranan ibu yang sekolah kat sana. Pukul 6 pagi dah bertolak. Yuran sekolah lebih kurang RM200 juga tapi kos pengangkutan tu yang tinggi. Total yang ibu kena spend kalau ibu pilih sekolah tu mau cecah RM600/bulan.

Kalau kakak sorang, in shaa Allah ibu dan ayah masih mampu adakan. Tapi tahun depan abang dan adik pun ibu dah nak hantar ke sekolah. Semua perlu double. Letih jugak otak nak buat kira-kira. Dah terpaksa angkat jari kaki sama ni masa buat kira-kira.....

Mama suggest kakak sekolah saja di sekolah kebangsaan yang dekat dengan rumah dia. Pi sekolah boleh tumpang cikgu yang tinggalkan anaknya pada mama juga. Lagipun dekat saja dengan tempat kerja ibu. Kalau ada apa-apa, sepantas mungkin ibu boleh sampai ke sekolah. 

Bila kakak ke sekolah kebangsaan, untuk pelajaran agama kakak perlu ke sekolah lain. So, dah terpikir macamana nak susun jadual nak hantar dan jemput kakak. Sekolah yang terdekat, kelasnya penuh sesak. 3 meja kongsi 5 orang. Ada sekolah yang kurang pelajar, tapi sedikit jauh. Kalau untuk keselesaan kakak belajar, tak pa ibu hantar walaupun jauh sikit.

Kakak sedang tekun kena tocer dengan ibu belajar math

Cumanya, ibu terpaksa men'curi' sedikit masa kerja ibu untuk urusan itu. Kakak pernah bersuara, tak kisah naik van ke sekolah. Tapi ibu tak rela bila tengok bas/van sekolah penuh berasak. Driver pulak ambik selekoh macam kat litar F1. Tak pa...ibu rela bersusah payah hantar dan jemput kakak sendiri hingga ibu berjumpa driver bas/van yang ibu percayai.

Adooii....baru nak masuh darjah 1 kan. Anak ok, ibunya yang cerewet terlebih! Agak-agak kalau nak terima menantu nanti, macamana la ibu nak memilih? hehehehee

Kakak dah nak masuk darjah 1. Teringat janji pada diri sendiri yang tidak tertunai lagi. Apa janjinya??? 

PANDAI JAHIT BAJU KURUNG SEBELUM KAKAK DARJAH 1.

Sempat lagi ni!!

No comments:

Related Posts with Thumbnails