Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Thursday, February 14, 2013

Kisah CNY 2013

Assalamualaikum.

Sihat ka semua? Masing-masing lama bercuti kan. Ada yang sekolah masih lagi cuti. Seronokla depa cuti sakan. Tapi nanti kena la sekolah gantikan? hehehehhe

Alhamdulillah, cuti Chinese New Year (CNY) tahun ni, ibu sekeluarga masih berpeluang bercuti  dan dapat bertemu ramai sanak saudara. Tahun lepas, percutian ibu dan anak-anak tanpa ayah penuh dengan cabaran di sepanjang perjalanan nak balik ke Kedah. Kalau nak baca pengalaman lawak dan mencabar ibu masa cuti CNY tahun lepas, klik kat sini

Tahun ni, ibu berpeluang menghabiskan cuti CNY yang panjang dengan meriahnya. Tahun lepas, adik bestfriend ibu kawen, tahun ni sepupu ibu pulak yang kawen. Berbulan-bulan sebelum tu, maktok dah peringat kat ibu akan majlis pakndak (adik abah) yang akan berlangsung di Sri Gombak. Ibu memang tak berani nak janji awal. Ibu mungkin boleh cuti tapi ayah, ibu tak pasti. Harap semua faham dengan kerja ayah yang selalu ibu kategorikan sebagai tak berdunia dengan orang.

2 minggu sebelum CNY, ibu tanya jadual kerja ayah. Memang rezeki ibu, ayah punya off day mula 8 Februari (hari kenduri), 3 hari pulak tu! Canteekkkk. Ibu siap warning ayah, jangan buat OT! kehkehkeh. Jom kita pi kenduri pakndak sambil kenai adik beradik ibu. Almaklumlah, ayah ni tersangat jarang jumpa sanak saudara ibu dan kurang kenal sangat dengan depa. So, ini lah masanya.

Cabaran bermula. 8 Februari (Sabtu) adalah majlis nikah dan kenduri. 7 Februari (Jumaat), ayah kerja shift petang dan akan berakhir pukul 12 malam. Nak jadi hal, flight banyak delay, kerja ayah banyak badlog, terpaksa ayah overtime. Ayah OT sampai pukul 2. Pukul 3.30 pagi baru sampai rumah. Ibu dah plan nak bertolak jam 5 pagi.

Ayah sampai saja rumah, ibu dah suruh dia siap-siap. Ibu pun bangun, mandi dan siapkan apa yang perlu. Elok pukul 5 pagi, kami sekeluarga dah berada di atas jalanraya. Abah call bagitau, depa (adik beradik ibu) pun baru bertolak jugak dari rumah abang di Bandar Baru Kulim.

Seperti biasa, hiway sudah sesak dengan kereta walaupun baru pukul 5 pagi. Ibu berhenti di Petronas Skudai (sebelum tol) untuk top up Touch and Go dan memborong waffel buat anak-anak. Berhenti solat Subuh di Machap dalam jam 6.30 pagi. 

Abang call, janji nak jumpa di Tol Kajang sebab nak ambik adik ibu yang belajar kat UniKL Kajang sana. Just nice kata orang putih, kami sampai berselang hanya lebih kurang 5 minit saja. Lepas ambik adik ibu, kami teruskan perjalanan ke Sri Gombak. Ibu memang buta dengan jalan KL, maka adik ibu pun mengambil alih stereng dan ibu pun dapatlah bersenang-senang dibelakang.

Lokasi akad nikah dan kenduri di Masjid Al-Khairiyah Sri Gombak. Hantar maktok dan abah sebagai wakil untuk tengok akad nikah, kami semua bergerak ke rumah Jang (sepupu ibu yang berjiran dengan pak ndak) untuk acara mandi manda anak-anak.

Pukul 1 baru kami bertolak ke masjid. Ibu suka konsep Masjid Al-Khairiyah ni. Di atas masjid, di bawah di buat ruang dewan dan ada beberapa bilik. Salah satu bilik adalah bilik pernikahan.Bilik tu boleh digunakan untuk buat pelamin segala bagai. Kat luar bilik adalah ruang dewan makan. 

Danie (anak jawa) dan nabila (sepupu ibu, mix anak mami)

Majlis yang simple dan meriah. Adik beradik abah semua ada kecuali Paktam Din (maktam tunggu hari nak bersalin) dan Paknjang Di (adakah melarikan diri?). Anak cucu abah complete hadir kenduri  kali ni. Satu rekod tu!

Apalagi yang dibuat kalau dah ramai-ramai bertemu. Selain makan dan makan, bergambar, kami bersembang berkongsi macam-macam cerita. Ada yang sampai ibu melopong  mendengarnya. Sungguh unsangkareable!

Apapun, percutian kali ni bermakna. Bukan setakat makan kenduri dan dapat bermesra, tapi esoknya ada lagi aktiviti yang meriah yang kami buat sama-sama. Seperti biasa, kalau rajin ibu akan tuliskan kat sini sebagai catatan kenangan ibu sekeluarga. Kalau rajin laa...kalau malas? U all pun tak kisah kan..;-)

Sekian, buat masa ini!

No comments:

Related Posts with Thumbnails