Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Monday, April 8, 2013

#Cabaran ibu nak outstation!

Assalamualaikum.

Saja nak share story masa ibu tak update blog minggu lepas.

Beberapa hari sebelum ibu bertolak ke kursus, badan abang mula suam-suam kuku. Ibu tak ambik port sangat sebab memang la ni panas melentun-lentun. Cuma, ibu bagi anak-anak minum air banyak-banyak. Same goes to me!

Satu malam, abang menggaru-garu di pelipat kakinya. Ibu tengok, ada 'bentil' kecik macam bekas kena gigit nyamuk atau semut. Naluri ibu kuat berkata, kena gigit semut tu. Maklumla, anak-anak ni kalau makan memang bersepah-sepah. Sebelum tidur memang ibu akan buat operasi menyapu dulu bagi mengelakkan serangan semut di malam hari.

Mula sikit. Lepas tu tengok abang tergaru-garu lagi. Waahhh...dah makin besar. Abang tergaru-garu kat bontot pulak. Ibu pun bukak seluar dan tengok. 

Sah! Ni kes lain ni, bukan semut lagi. Badan abang rasa lebih panas dan mata pun mula berair. Tapi tetap cergas dak aktif!

Bagitau ayah yang tengah-tengah siap nak pi kerja. Ayah kata, sapu bedak. Nanti okla. Sebelum pi kerja ayah pun sapu la bedak. Ibu tengok lepas tu ok. Lega skit.

Tak lama tengok dia menggaru tang lain pulak. Terus bukak baju dia dan bawak ke bilik air. Ibu mandikan dia. Menggigil abang kesejukkan dalam keseronokan.

Tukar baju, sapu bedak. Call maktok kat Kedah nak tanya nak buat apa? Mak pulak dah lena. Adik ibu yang jawab tu suruh bawak pi klinik, cucuk sejarum. Lega lah katanya! Tak mau la sampai macam tu dulu kan. Kalau boleh berusaha cara yang free, buat apa berbayar-bayar.



 Kepoh kat FB tanya kawan-kawan. Banyak yang suruh bubuh garam. Ibu pun pernah buat rawatan yang macam tu, tapi pedih diaaa..nalaaaaa! Kesian pulak kat abang takut tak tahan. Jumpa bedak sejuk batu nasila yang ntah bila ibu beli (hahahaha), cuba sapu. Sampai dia tertido, maka dengan yakinnya ibu pun..haaaaa..alhamdulillah!

Lena yang ku jangka akan nyenyak sampai ke pagi, hanyalah khayalan belaka. Pukul 1 pagi ibu tengok abang tergaru-garu. Dalam gelap ibu nampak abang dah mula resah gelisah. Mula ibu tolong usap-usap tempat yang ibu nampak abang tergaru-garu. Tapi lama-lama nampak  makin banyak pulak tempat dia garu.

Ibu bangun dan buka lampu. Mak aaaiiiiii...kesiannya abangggg...uhuk!


Kedua belah pipi abang dan mula bertompok kemerahan. Bibir abang pun tersangat merah macam pakai lipstick. Ni mesti badan panas. Cucuk telinga, dekat 38 suhunya. Azam kononnya tak mai pi klinik terpaksa dilupakan.

Terus ibu bangun tukar baju, sambil cakap dengan abang yang ibu nak bawak pi klinik. Abang pun ke hulu ke hilir ikut ibu. Adik pula memang tak lena nyenyak lagi. Teruih bangun dan teman abang. Dok kiss abang sambil sebut " siyaannn abang!" .

Kejut kakak. Ya Allahhhh..punya liat anak dara ibu ni nak bangun. Siang dia tak tidur, balik petang terus main. Malam letihnya kalahkan orang kerja kontrak. Akhirnya terpaksalah ibu kendong kakak masuk kereta. Mujur abang dengan adik berjaga, depa jalan sendiri. Adoiiii...sajakan nak uji kehebatan ibu! Kena pulak ayah kerjakan! Terbaeekkk!

Sampai klinik, tinggalkan kakak tidur dalam kereta. Mujur ada staf lelaki klinik yang ala-ala guard duduk diluar klinik. Pesan dia tolong tengokkan kakak kot-kot dia terjaga. Tapi sampai ke sudah, sampai balik rumah, sampai esok pagi dia tak tau yang ibu pi klinik. Kalau tau, tinggal saja dia kat rumah kan! hahahahah tapi tak sampai hati pulak...

Kesian tengok mata kuyu abang yang dah mengantuk sangat-sangat tapi tak boleh nak lena.  Alhamdulillah lepas makan dan sapu ubat, abang dapat lena dengan nyenyak sampai ke pagi. Syukur sebab anak-anak ibu sangat mudah malah suka dan berebut-rebut nak makan ubat!

Petang esok, badan adik pula mula panas. Dah hari khamis ni. Ahad ibu nak outstation! Balik teruih bagi ubat demam, takut kalau merebak dia selsema, lain pulak kisah adik ni. Memang ibu risau banyak kalau adik dah mula selsema dan batuk.

Esoknya Jumaat, kakak pulak demammmmm! Ujian sungguh! Kakak pulak kalau tak sihat, manjanya kalah twin. Balik Singapore. Berbekalkan panadol syrup yang sedia ada dalam peti ais, kakak nampak makin pulih. Tapi on-off. 

Sampai pagi Ahad, alhamdulillah, masing-masing nampak cergas dan sihat (walaupun tak sepenuhnya). Kakak dah siap declare yang dia dah tak pening lagi! (^_^)

Maka, bertabahlah ibu outstation dengan keadaan anak-anak yang separa sihat. Harap dengan bekalan ubat, anak-anak akan bertambah baik. Mama minta My Kid anak-anak, kot-kot ada emergency. Yerlah kan, kita tak minta tapi mana lah tau kalau terjadi!

Oklah, berenti dulu! Dah lenguh jari hahahahahaha
  

1 comment:

Irfa said...

ololo,,siannya dia

Related Posts with Thumbnails