Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Wednesday, April 10, 2013

#separuh nyawa hilang

Assalamualaikum.

Masih lagi entry qadho! 

Kisah yang ibu nak tulis ni pada ibu adalah 'turning point' - mengapa sampai 2 minggu ibu tak update blog. Berita yang telah me'ragut' kegembiraan ibu. Sangat terkesan..sangat-sangat!

Berapa haribulan ntah, tapi dalam bulan Mac opis ibu ada program dengan komuniti. Sebagai staf yang patuh, ibu tetap melibatkan diri walaupun hati berat (pengakuan ikhlas) nak kerja pada hari Ahad. 

Apatah lagi pada Sabtunya, ibu dah mengajar kursus pendek. Bermakna seminggu tu ibu kerja tanpa cuti!! Terpaksa lagi mengaku diri hebat hehehehe

Pagi-pagi lagi dah tercongok di Stadium Pasir Gudang. Makcik-makcik ber't-shirt' biru dan tudung merah dan memenuhi ruang dalam stadium untuk senamrobik. Kawan-kawan ibu masing-masing sibuk dengan tugasan sendiri.

Ibu ditugaskan dalam AJK Keselamatan. Orang kuat dan hebat saja yang akan dipilih dan mampu jaga keselamatan orang lain kan!Puji lagi...hahahaha

Ibu cari pakcik rela dan wakil LPPKN untuk serahkan kupon makan. Jumpa ketua AJK lapor diri dan sign kehadiran.

Semak dalam dewan dengan pemandangan yang tak menarik, ibu ke ruang LPKKN. Ada pemeriksaan kesihatan. Bagus jugak ni. Pagi-pagi elok la kalau nak check darah kan!

Ibu daftar diri kat kaunter LPKKN. Pemeriksaan percuma untuk check tekanan darah, berat badan dan tinggi bagi pengiraan BMI. Kalau nak check paras gula dan kolestrol kena bayar RM10. Ibu pilih untuk check semua.

KEPUTUSAN
 
Tekanan darah : 131/81 (atas tinggi, mungkin sebab terlari ke sana sini)
Tinggi : 151 cm (tak tinggi dah...comel cam gini la sampai ke sudah)
Berat : 59kg (macam tak percaya dengan penimbang. Takpa..takpa..)
BMI : 26 (overweight!!!!!!!!!!!)
Glokusa dalam darah : 4.2
Kolestrol dalam darah : 7.3!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Nafas ibu terasa bagai diragut!!


Now, ibu faham perasaan kecewa dan sedih lepas doktor bagitau dia ada sakit kronik. Ada yang menangis berminggu-minggu, frust, tak mau makan, berkurung mengenang nasib seolah-olah esok akan mati!

Sedih sangat rasanya. Tak tau nak luahkan rasa sedih dan kecewa tu macamana. Terus terbayang muka anak-anak andai kata esok ajal ibu tiba! Sebab hi kolestrol ni lah yang menyebabkan strok, serangan jantung dan penyakit yang diam-diam datangnya! Tanpa tanda.

Balik rumah, terus ibu keluarkan segala suppliment yang ada. Omega-3, HerbaLife,  minyak kelapa dara, oats! Apa yang ada semua ibu telan. Dengan harapan, esok paras kolestrol ibu akan terus normal! Gilakan...tapi itu lah harapan ibu, nun jauh di sudut hati yang palinggggggggggg dalam!

Ramai yang tak percaya! Jangan kata orang, ibu sendiri pun tak percaya! Selama ni ibu rasa diri sihat. Berbekalkan keyakinan yang ibu aktif bersukan dan jaga pemakanan. Tapi memang 1 tahun kebelakangan ini, ibu dah tak jogging, dah tak latih budak netball. Dah tak main badminton. Harap dok kawad kat rumah saja atau aktiviti berpeluh mengemas rumah!

Itu semua khayalan semata-mata!

Semua petua yang diberikan kawan-kawan, ibu buat. Ada yang satu ibu consist amalkan adalah minum air rebusan daun pandan. Sedap sangat! Rumah pun berbau wangi. Ibu juga berdiet jaga pemakanan untuk sihat dan kurus (semestinya) sama!

Ajak ayah ke farmasi untuk check paras kolestrol ayah pulak. Alhamdulillah, ayah ok. 3.9 saja bacaannya. Mungkin sebab kerja ayah yang sentiasa menggunakan fizikal dan berpeluh-peluh sepanjang masa.

Sembang dengan farmasist pasal cure untuk orang hi kolestrol. Dia suggestkan minuman supplement CardiOATS. Amalkan selama 2 bulan, dan nanti datang check semula. Time tu, kalau dia cadangkan ubat yang harga RM1k pun ibu akan beli rasanya, kalau ubat tu dapat kembalikan kesihatan ibu sekelip mata. 

Kalau..kalau....(ayat syaitan memang tak guna!)

Harapan ibu semoga, kolestrol yang tinggi dalam badan ibu adalah kolestrol yang baik!! Doakan untuk ibu yaa.....doa yang baik-baik saja!
  

No comments:

Related Posts with Thumbnails