Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Friday, November 8, 2013

#Kisah Cinta

4 Muharram 1435H

Assalamualaikum.

Perasaan kasih sayang tu memang subjektif. Allah limpahkan rasa tu secara semulajadi dalam diri. Kadar pertumbuhan dalam diri adalah bergantung kepada keadaan sekelilingnya. 

Kalau sedari kecil kehidupan penuh dengan kasih sayang, maka membesarlah seseorang itu sebagai seorang yang pengasih. Begitu juga sebaliknya. Atau mungkin juga tidak!

Ini kisah kakak.

Sikit masa dulu, ibu dan kakak berbual seperti biasa di dalam kereta selepas menjemputnya dari taska. Sepanjang 2km menuju ke rumah mama (pengasuh kembar), kakak akan becok bercerita kisah yang terjadi sepanjang harinya di sekolah dan taska.

Kakak : Ibu! Ibu tahu tak, Uwais, anak teacher Maziah tu, dia suka kat Iman yang five years tu. Iman pun suka kat Uwais.

Kakak gelak kesukaan sambil geleng-geleng kepala. Tangan kiri dan kanannya bergerak sama ala-ala gaya Karam Singh Walia.

Ibu : Ya ka?! Iman yang kecik tu. Mana kakak tahu?

Kakak : Kakak tahu laaa.... Uwais cakap dia suka Iman.

Pandai anak ibu bergosip. Kakak sambung lagi bercerita selepas diam seketika.

Kakak : Ibu tahu tak, kakak cinta Faisal. Faisal pun cinta kakak.

Hahhh! Ibu terkasima sekejap! Uiikkkk...anak ibu dah pandai guna istilah CINTA! 

Ibu : Haaiiii...pandainya anak ibu! Macamana kakak cinta Faisal tu?

Kakak : Yer lah, Faisal tu suka main-main dengan kakak, dia asyik nak kawan dengan kakak saja.

Oohhh! Ok, ibu faham istilah CINTA kakak tu. 

Ibu : Hensem tak Faisal tu?

Kakak : errrr....boleh laaa.... (hahahahaha...memang ibu gelak besaq masa kakak jawab tu)


Ibu, kakak, maksu dan maklang!


Lama kisah tu berlalu, ibu pun tak pernah lagi cakap soal cinta dengan kakak. Ibu pun dah kenal yang mana satu Faisal yang kakak maksudkan. Petang semalam, seperti biasa ibu jemput kembar di rumah mama. Anak jiran sebelah rumah mama, Ubai ( nama glemer) satu kelas dengan kakak. 

Ubai : cikgu...cikgu...Faaqihah kan 'awek' dia nama Faisal! Faisalkan,  dia suka kat Faaqihah.

Cikgu adalah panggilan untuk ibu di kejiranan lama. Sampai sekarang, melekat panggilan tu!

Ibu : Ya ka!

Kakak : Alaaa...Ubai tu awek dia Fatihah.

Ubai : Oiiii... mana ada. Aku suka gaduh la dengan dia! 

Ubai menjerit tak puas hati. Muka dah nampak blushing walaupun kulitnya sedikit gelap. 

Kakak : Iyerr...dia suka Fatihah ibu.

Ubai menjerit tak puas hati. Ada pulak kakak dia yang darjah 4 kat sebelah. Lagi la bertambah malu bila kakak dia pun turut gelakkannya.

Dalam kereta, ibu tanya pada kakak.

Ibu : Kakak, Faisal tu memang suka kat kakak ke?

Kakak : Yerlah...dia memang suka kakak. Kakak tahuu..... (jawab dengan  penuh keyakinan!)

Ibu : Faisal buat macamana yang kakak tahu dia suka kakak?

Kakak : Yerla...ibu tahu tak. Faisal tu kan, kalau nak main, asyik nak main dengan kakak jer. Kalau nak buat homework pun, nak buat dengan kakak. Lepas tu, kalau dia nak pergi doodles class tu, dia datang kat kakak cakap Assalamualaikum.

Ibu : ooOooOoo..ya ka!

Kakak : Tadi pun dia nak tulis jawi dengan kakak. Esok kakak nak tolong dialah. Dia tak pandai lgi tulis jawi.

Hahahahahaa.....ok! Tahun depan, Faisal dan kakak sekolah sama. Kakak dan seronok, Faisal pun ibu nampak suka masa jumpa Faaqihah waktu orientasi baru-baru ni.

Ibu kena awasi kakak agar istilah CINTA mereka dilandasan yang betul.

Sumpah! Ibu sangat nervous bila anak dah makin dewasa!


2 comments:

Nurul said...

lip..anak aku yg 4 thun tuh la nih dah pandai guna perkataan cinta tuh. Sipa ngusik maksunya yg tengah berkawan. Bila tny cinta tuh apa, dia kata 'chenta tuh chakap2 la' (cinta tuh berbual2). hahaha..naya tul.

Zakiyah Zainon said...

hahaha..tu la nisri! lebih kurangla jugak fahaman anak aku ni...

Related Posts with Thumbnails