Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Saturday, April 19, 2014

#Sekadar ingatan mesra


Assalamualaikum...


Bersiaran di hujung minggu, lansung dari Kota Singa. Ayah baru pi kerja. Nenek dan kakak dah ke Geylang pukul 2 tadi.

Tinggal ibu ber'perang' dengan hero dua orang ni. Tengah menaip ni pun, abang nangis sebab kena baling lori dengan adik! Ibu dah lali. Komer 'gaduh' lah puas-puas heheheehe tak kuasa ibu nak jatuh hukum kalau takat gaduh-gaduh manja tu. Kang ibu yang terlebih 'singa', tidur malam kamu berpeluk cium jugak! (ada jugak ekkk ibu macam gini yer?)

Gitulah hidup ni kan. Kita yang kat tengah-tengah ni jangan cepat melatah kalau dapat laporan sesuatu yang tak sedap pada pendengaran kita. Kalau ada 'hantu raya' yang sebar cerita, bertenang saja. Kang marah berlebih, tak pasal-pasal kita yang berdosa sebab salah sangka. Lagi malang, terus gunakan kuasa untuk jatuhkan hukuman! 

Apa sangat kuasa yang kita ada. 0.0000000000001% saja kot Allah bagi kita rasa macamana feeling bila jadi orang berkuasa. Kalau letak di tempat yang kena, Alhamdulillah. Malang sekali, dengan kuasa yang Allah bagi rasa tu terus kita lupa dan semudahnya menggunakan 'kuasa' pinjaman tersebut untuk kenakan orang.

Remember - WHAT YOU GIVE, YOU GET BACK! WHAT GOES AROUND MUST COMES AROUND! (Betul ke bahasa amerika ibu ni!? hehehe)

Apa yang ibu tulis ni sebagai ingatan buat diri ibu dan juga pembaca blog ibu ni ( ada kaaaa???). Ibu pun takut kalau-kalau nanti, ibu lupa diri bila ada 'kuasa'. Sebab tu ibu tulis untuk ibu ingatkan diri ibu yang mudah lupa.




Hidup kita ada aturannya. Ada pusingannya. Kita buat baik kat orang, Allah akan hantar orang lain buat baik kat kita. Kita 'penaya' orang, Allah akan uji kita benda yang sama. Tak kena kat kita, anak cucu kita pun boleh kena tempiasnya. Kan kesian kalau anak cucu kita yang terima balasannya sikap tak baik kita?

Pakat-pakat beringatlah. Jaga hati kita. Cemburu dan dengki memang akan ada dalam diri manusia. Ibu tak kata orang lain. Ibu tau, hati ibu sendiri pun penuh dengan hasad dan dengki. Bukan mudah nak merawatnya. Tapi sedaya mungkin ibu tetap cuba untuk tidak mahu menganiaya orang. Kuat tau bisikan syaitan ni! 



Orang lain mungkin berjaya atasinya. Ibu masih terus bertahan dan mencuba. Nak jugak hidup sihat, jiwa dan raga! Nak hidup terus bahagia. Dan yang penting, nak masuk SYURGA...

InsyaAllah.....moga kita semua dapat ke sanaaa.....

Amin!

No comments:

Related Posts with Thumbnails