Nuffnang

Tempah hadiah istimewa

Sunday, September 6, 2015

#Bila terkenang masa silam

Assalamualaikum.

Tetiba hari ni teringat dekat orang-orang Kedah. Tak sabaq rasanya nak balik hari raya korban nanti. Apapun halangan yang datang, balik tetap balik heheheheh




Tetiba (lagi), ibu rasa nak imbas satu cerita sambil nak mengingatkan diri sendiri. Tentang kisah kehidupan ibu bersama maktok dan wan di suatu masa dahulu.

Sehingga kini, ibu merasakan ibu bukanlah seorang anak yang baik. Tittle anak solehah mungkin jauh sekali. Ibu memang terkenal dengan ketegaq sedari azali. Suka nak buat ikut kehendak sendiri. Kadang-kadang memang hati dan perasaan orang lain, ibu letak kat tepi.

Degilnya ibu ni sampai maktok pernah keluaqkan warning - Kalau Zakiyah pi, Zakiyah ANAK DERHAKAIsunya bukan besaq pun, ibu terpilih ke pasukan netball mewakil daerah masa tingkatan 5. Maktok tak izinkan, tu saja. 

Dia kata "Awat? Tak puas lagi ka melompat dari tingkatan 1 sampai la ni?? Ni dah tingkatan 5! Nak pereksa! Boleh berenti dah kot".

Sentap?! Ya. Memang terkesan di hati. Sebab ibu terasa ibu bukanlah anak penyejuk hati. Mungkin itu senjata terakhir maktok nak bagi ibu faham yang dia bimbangkan masa depan ibu, yakni anaknya yang disayangi.

Maklumlah, ibu ni adalah anak perempuan dia ni yang sorang-sorangnya bukan berpendidikan madrasah. Memang nampak sangat maktok risau takut ibu tersalah arah.

Tapi sebenaqnya, maktok tak tau. Apapun anak dia ni nak bertindak, muka maktok dan wan lah yang ibu letak di depan sekali. Dari dulu hingga dah jadi isteri ni. Selagi benda tu tak menjatuhkan maruah depa, ibu memang akan terjah pi.

Ibu tetap ingat susah depa besaqkan mak. Asa satu kenangan yang tetap terpahat di memori. Kenangan zaman kanak-kanak yang menjadi trauma dan ibu ingat sampai kini walaupun kadang-kadang rasa itu adalah mimpi.

Ada satu masa, wan bawak maktok, ibu dan abang naik motor. Dipertengahan jalan kena hujan,  sejuk dan wan berenti teduh di sebuah kedai usang di tepi jalan. Masa tu balik berubat abang ibu yang sakit sedari bayi. Maktok dan wan tak pernah tinggalkan ibu. Ke mana pun depa pi, ibu pasti diangkut sekali.

Masih ibu ingat, ibu sangat takut sebab suasana sekeliling gelap dan usang. Maktok letak ibu di atas susunan tin-tin yang sebelumnya bergelimpangan. Maktok dan wan pujuk ibu dan abang sambil depa menahan kesejukan.

Panjang pulak bebelan. Lain kali ibu kongsi lagi. Sebenarnya ibu sekadar nak pesan :

NAK BUAT APA-APA PUN TINDAKAN, 
LETAK MUKA MAK PAK KITA DI DEPAN.

Oklah, sekian!

Monday, August 24, 2015

#Aku seorang BANGSAT

Pada suatu masa disaat mak dan kekanda dalam perhubungan PJJ, dia akan ke Kedah mengunjungi mak takala dia ada cuti.

Masa awal-awal dia jadi menantu orang Kedah, dia masih tak faham loghat orang utara. Sampai la pun dia tak berapa faham sebenaqnya. Kutuk saja dia dalam loghat kedah, cakap  bagi laju skit, dia bukan tau pun orang kata kat dia.. hahahaha

Ok. Sambung crita mak. Pada satu kali dia ke Kedah, kanda mak cerita.

Kanda : tadi abang baru sampai. Terkejut abang bila abah tanya.

Dinda : abah tanya apa?

Kanda : Dia tanya, bila balik? 

Dinda : Dah tu, abang cakap apa? ( sambil tersengeh dah)

Kanda : Itu la.. abang blur. Dok fikir.. ehh aku baru sampai dah tanya bila nak balik. Lepas tu abah tengok abang blur kot, abah tukar soalan, bila sampai.

Dinda dia pun cerita ka skit yang loghat Kedah memang lagu tu. Bukan nak halau hehehhee

Ok, ni cerita kedua.

Pernah suatu masa mak dan kawan-kawan sekerja di dalam van menuju ke Pasir Gudang selepas tamat kursus. Sembang punya sembang, kluaq la bab satu perkataan tapi lain makna mengikut negeri.

Mak : kalau di Johor, orang kata " dia ni orang bangsat", korang faham apa.

A : uiisshhhh....

Mak : haaaaa.... kasar kan? Tapi kalau kat kedah ada makna lain.

A : makna apa?

Mak : maknanya orang merantau. Bukan orang asal situ. 

Motif nak habaq tang ni, bangsat tu tak teruk mana pun. Tertakluk pada pemahaman dan penerimaan masing-masing.

Mak pun mai bangsat tang Johor ni cari makan...


Gambar sekadar hiasan..

Ok, bai

Monday, August 17, 2015

#7 bulan sudah

Assalamualaikum.

I'm back.. again! Hehehehe

Masa sangat mencemburui ibu. Atau sebetulnya, ibu yang tidak pandai membahagikan masa.

Alhamdulillah, ibu masih seperti dulu. Sihat seadanya. Makin bertambah tugasan dan tanggungjawab Allah yang diterima.

22 Jun lepas ibu dah 36 tahun.


19 Julai lepas kembar dah 5 tahun.


8 September depan kakak dah 8 tahun.


Dan hari ni 17 Julai, Fawwaz dah 7 bulan. Ibu dah start bagi puree untuk Fawwaz. Baru seminggu mula. Tapi kalau tengok orang makan, ternganga dia seperti minta disuap sama.


Cepat sangat anak-anak ibu membesaq. Kadang-kadang, ibu nak kamu semua lambat besaq. Sentiasa jadi baby pada ibu. Terasa ibu masih tak puas peluk cium dan uli kalian.

Tapi, kadang-kadang ibu nak kamu semua cepat dewasa dan matang hehehehe...
Ok, sekian bebelan waktu lunch!


Hahahahaha


Friday, May 22, 2015

Kelas Blog Mei 2016

Alhamdulillah...

Dalam kesibukan, dapat juga menghadirkan diri untuk berkongsi ilmu membangunkan blog. Ini hanya kelas asas dan pengenalan kepada peserta.


Sunday, April 19, 2015

#Hujan, kopi dan ketagihan

Assalamualaikum..

Dulu ibu cukup pelik bila dengaq orang kata dia ketagih kopi. Berdecip-decip mulut lapaq kopi! Lapaq kopi! Allahyarham wan bila petang, mesti minta kopi. Balik padang pun dia nak kopi. Kadang-kadang saja dia kata "buat teh kat wan".

Ibu bukanlah penggemar kopi. Dulu laa... dulu. Minum tu minum tapi gitu-gitu sajalah. Takdak lah kalau tak dapat kopi sehari dah jadi tak keruan. Tapi lepas lahirkan Fawwaz ni, ibu dah mula rasa ketagih kopi. Ni sebab dalam pantang, mak tok jamu kopi la ni.. Maktok jugak yang salah eh! 

Seminggu awal dalam pantang minum susu. Ada sekali susu habis, dan maktok lambat beli susu, ibu bancuhla kopi. Pagi minum kopi, petang pun kopi. Kadang-kadang malam pun kopi lagi. Dah ada susu mak buat kopi susu cicah roti susu suria... terbaekkk! 

Balik Johor terasa-rasa nak minum kopi kat tekak ni. Pi kedai nak beli kopi, semua kopi orang bandaq. Beli jugak la buat hilang gian. Rasa... errrrrmmm. 

Masa bancuh tu aroma kopi dah tak mengancam. Yang kuat bau gula merah. Ayaq kopi pun nampak berminyak. Mungkin terlebih majerin. Taik kopi pun haluih semacam.. macam ada unsur-unsur tepung..

Mujuq la ada kawan ibu yang ada stok kopi kegemaran ibu ni! Trima kasih kawan. Petang ni habaq, esok pagi dapat sepeket. Petang tu baru dan bancuh sebab paginya konon-konon kalut ke sana ke sini... maklumla baru masuk reja hehehehe


Apapun, kopi Cap Gantang adalah terbaek setakat ini. Produk dari utara dan yang penting, muslim punya! Kawan-kawan ibu kat FB dok komen, kopi cap Raga pun sedap jugak. Pasaran tak meluas lagi. Hanya di kawasan tertentu sahaja di dalam Kedah yang ada terutamanya Yan.


Oklah, tokey kopi cap gantang atau kopi cap raga... sila lantik ibu jadi duta... hehehehe Bekalan kopi 2 karton/tahun pun dah ok.. Kita kira bayaran adik beradik saja. Kita kan geng orang utara.

p/s: 
Hujan tengah lebat, bilik sejuk gelap gelita. Bancuh kopi cicah biskut lemak pun cara nih!!


Sunday, April 12, 2015

#4 sudahh..

Assalamualaikum... I'm back!!

Alhamdulillah..17 Jan 2015 yang lalu pada jam 2.30 pagi, ibu telah selamat melahirkan. Baby boy seberat 3.68kg di Hospital Sultanah Bahiyah secara normal. Tepat mengikut kiraan doktor.

Pinggang mula terasa 'lenguh' seawal jam 3 pagi hari Jumaat. Tapi lenguh-lenguh itu datang dan pergi tanpa sebarang tanda-tanda kebiasaan untuk bersalin. Jam 5 ptg, baru lenguh ala-ala senggugut sesekali menyerang. Ibu masih relax sebab nak tunggu tanda-tanda yang lebih jelas samada turun darah atau air ketuban, tapi tak dak jugak.

Usai solat Isyak, kontijen keluarga menghantar ibu ke hospital. Risau kalau-kalau sakit tengah malam. Baik pi serah diri awal-awal. Anak-anak ibu tinggalkan di rumah dengan maktok bersama pesanan - doakan ibu selamat lahirkan baby ya!

10 mlm masuk bilik saringan. Bukaan sudah 4cm. Jam 11 mlm, ditolak masuk ke bilik bersalin 13. Bermulalah pertarungan hidup dan mati.

Melahirkan kakak dapat suntikan painkiller. Masa twin lagi la sebab operation, baring dan tadah saja. Tapi pertarungan kali ni tanpa apa-apa ubat. 3 1/2 jam bertarung sendirian adalah suatu pengalaman. 

Saat diri dah tak mampu menahan sakit 'terakhir' yang menggegarkan seluruh badan, ibu rasakan nyawa dah nak di ambil Izrail. Memang itu saja yang ada di dalam ingatan. Ibu terfikir, macamana lah sakitnya nak habis nyawa nanti. 

Sakit bersalin pun dah sampai terketaq-ketaq dagu, namun kita masih ada pilihan dan boleh dikawal dengan teknologi perubatan yang ada. Sakit nak mati semua orang tak boleh elak dan akan merasa. Tiada ubat atau teknologi yang boleh kurangkan sakitnya. Masing-masing menunggu saat dan ketika yang hanya diketahui Allah Taala. Berusaha dan berdoalah kita, moga diberikan husnul khotimah di akhir kehidupan kita. InsyaAllah....

Kelahiran kali ke 3 ini mengubah title ibu kepada wanita beranak 4 hehehehehe. Macam tak percaya, dah beranak 4 rupanya. Balance cuti bersalin ada 3 bulan lagi. Tapi rasanya macam dah nak tutup buku. Bela saja yang ada ni bagi elok-elok, cukup didikan kasih sayang dan perhatian.

Satu sebab paling epik ibu nak tutup buku adalah bila umur 40 (insyaAllah, panjang umur), ibu nak lena malam dengan nyenyak tanpa perlu bangun malam buat susu baby (^_^)


Tapi, kalau rasa agak stress dengan kerja.. ku beranak saja lagi sorang!!
Muahahhahaha...


comey tak sayaaa???


Wednesday, January 28, 2015

#Lahir Semula

Bismillah.

Assalamualaikum

Salam penuh kasih sayang buat semua. Lama sekali ibu tak menulis dan bercerita panjang lebar di sini. Cerita tentang hal-hal yang menggembirakan dan memberi inspirasi pada pembaca.

Terakhir, ibu menulis tentang lara hati ibu saja. Kecewa ibu dengan sikap manusia yang mulia....

Oklah...tak nak lah tulis benda-benda yang tak best. Ibu dah nak buat come back! Muahahahhaha...

Tapi tak tau la lama mana boleh bertahan hehehehe... la ibu tengah free dan berehat panjang, bolehla kan.. 

Sambil-sambil baring bertungku, bolehla buat entry 2-3 perenggan..iya dak?! Hehehhee

Berbulan-bulan ibu sepi dari menulis kerana ibu busy melayan diri sendiri. Layan mabuk dan pening buatan manusia ni memang tak boleh nak ditahan-tahan. Bila ibu sedar tekak dah mula tak sedap, badan dah mula lemah, ibu buat urine test dah sah lah yang rahim ibu telah mula berisi...

'Mabuk' kali ini boleh tahan jugak la walaupun pendek berbanding dengan yang sebelumnya. Masa yang sulung paling hebat sampai 8 bulan. Yang kembar pun lebih kurang jugak.


Mujur kali ke 3 ni sampai 5 bulan saja. Tu pun, dah separuh nyawa jugak rasanya nak melayan diri seiring dengan tanggungjawab pada pada keluarga dan kerja.

Lagi best, masa paling kemuncak tu adalah bulan puasa. 6 hari jugak la ibu tinggal puasa atas nasihat doktor sebab ibu dah dehidration dan kena tambah ayaq.

Mujuq maktok dan wan mai Johor time tu. 2 minggu ibu tahan maktok dan wan duduk dengan ibu hahahaha... Kalau tak, memang anak-anak ibu kebulur la bulan Ramadhan tu. Silap-silap, sahur dan berbuka makan roti dan buah saja.

Camna nak buat. Ibu tak boleh bau makanan. Dan sejarah buat kali ni, sekali pun ibu tak pi pasar ramadhan sebab tak boleh bau makanan dan masakan walaupun pasar tu depan opis ibu saja.

Keluar opis, sapu vicks kat hidung dan cover dengan towel, cepat-cepat lari masuk kereta... punya la tak tahan dengan bau.... kadang-kadang, uweekkk jugak dalam kereta (*_*)

Pejam celik-pejam celik, harung saja masa-masa penuh sengsara tu. Elok habis tempoh mabuk di kala aidilfitri menjelma.

Awal-awal raya tak boleh jugak makan banyak-banyak. Muak dengan lemak dan minyak. Ala-ala saja jamah tapi baik banyak la kalau nak dibandingkan dengan keadaan ibu di bulan puasa.

Raya kali ni memang sejarah. Langsung tak dak kuih raya kat rumah. Rumah pun langsung tak buka-buka untuk sesiapa (^_^)
Nanti ibu tulis lagi ekk.. banyak nak ibu tulis kat sini sebagai kenangan ibu. Ni tengah dok sauna tungku sambil baring-baring.

Baby dah mandi dan nyenyak lena. Ibu dia tak mandi lagi hehehehehe....

Tejuuukkkkk.......

Related Posts with Thumbnails